Ny medlemsorganisation: Segelsällskapet Fram
Frams kosterutställning på Marstrand i juni 2025 med båtarna Condoren, Tärnungen, Sparta, Monsunen och Tejst. Foto: SS Fram
Frams kosterutställning på Marstrand i juni 2025 med båtarna Condoren, Tärnungen, Sparta, Monsunen och Tejst. Foto: SS Fram

Med rötter i varvsepoken har Segelsällskapet Fram på Björkö vårdat kosterseglingen och det ideella engagemanget sedan 1896. Eldsjälen Margareta Berg – kosterseglare sedan barndomen – visar hur arvet lever vidare från dansbanan och klubbhuset till dagens kappseglingar, seglarskola och senast en kosterutställning. 2025 blev Fram ny medlem i BHRF.

En förening med kostersegling i blodet

Kosterbåtarna görs i ordning av ideella krafter. Foto: Margareta Berg.
Kosterbåtarna görs i ordning av ideella krafter. Foto: Margareta Berg.

”En förening med lång historia av segling med kostrar och starka ideella krafter. Segelsällskapet Fram på Björkö utanför Göteborg grundades redan 1896 och seglar än i dag.”

När varvsepoken var i full gång i Göteborg så kom varvsarbetare och arbetargrabbar på idén att grunda Segelsällskapet Fram, på Svinholmarna mellan Långedrag och Arendal, då det började bli populärt att segla med uttjänta bruksbåtar och befolkningen i skärgården skaffade mer effektiva motorsnipor.

I stadgarna kan man läsa att ”Sällskapet har som mål att verka i enlighet med idrottens mål och inriktning, befrämja kappsegling och övrig fritidsbåtsverksamhet och verka för sammanhållning mellan dess utövare och anhängare. Samt med särskild målsättning att verka för bevarandet och utvecklingen av kosterbåten samt bedriva kappsegling med dessa.”

Att ta båten till dansbanan – och bygga ett klubbhus

Margareta som barn. Foto: Margareta Berg
Margareta som barn. Foto: Margareta Berg

Margareta Berg är med i styrelsen och en av eldsjälarna i Segelsällskapet Fram. Hon växte upp i Göteborg och var bara 3 år gammal när hennes far år 1960 köpte kostern Tärnungen, en före detta lottbåt från 1929, SSF nr 3, byggd av Hjalmar Johansson i Kungsviken på Orust. Tärnungen hade då seglat in 75 förstapriser på kappseglingar i Sällskapet Fram av bröderna Fredriksson. Varje sommar och varje helg seglade de i Bohuslän. ”När jag var 20 hade jag jobbat extra och satt undan mitt studielån och kunde köpa en egen IF. Jag var uppfostrad att segla in och ut ur hamn och hade ingen motor. Tio år senare blev det en Lord Helmsman som jag nu ägt i 35 år. Seglingen finns väl med i blodet”, berättar hon.

Margareta Berg i sin Lord Helmsman som hon har ägt i 35 år. Foto: Margareta Berg
Margareta Berg i sin Lord Helmsman som hon har ägt i 35 år. Foto: Margareta Berg

I dag finns det sex stycken K6:or kvar som ägs av medlemmar i Fram, liggande vid sin egen brygga i Framnäsgästhamn. Med kostrar avses spetsgattade båtar av olika modeller, eftersom varje båt byggdes var för sig av kända båtbyggare längs Bohuskusten, framför allt på Orust men även på Hönö, Öckerö och Hälsö och senare i Långedrag. På 1930-talet fick föreningen ta över en bit mark med ett antal byggnader från sillperioden på den sydligaste spetsen av Björkö, där platsen även kallades Framnäs. Detta passade ju Fram särskilt bra. Det allra första man gjorde var att bygga en dansbana, och allt arbete gjordes helt ideellt. Varje helg seglade man i sina kostrar till Framnäs och dansade på lördagarna och på detta sätt samlade man in pengar för att bygga ett klubbhus, som kom till år 1938. Arkitekten R O Svensson kom på idén att rita en rund huvudbyggnad med fönster runt om halva fasaden. Huset placerades på den högsta bergsknallen och man skapade ”Rotundan” med en vidunderlig utsikt över hela den södra Björköfjorden. Denna rymmer 300 personer och har dekorerats med väggmålningar med motiv från Göteborg, skärgården och kosterbåtar. Bara inredningen, tillsammans med alla foton och memorabilia ur Frams historia, är värd ett besök under sommaren när anläggningen välkomnar både båt- och bilburna gäster. Gästhamnen Framnäs är öppen för alla, och här finns även sommarboende hyresgäster under hela sommarsäsongen. Bilfärjan från Lilla Varholmen tar 5 minuter, och Framnäs ligger bara några hundra meter från färjeläget på Björkösidan, berättar Margareta.

En aktiv förening

K6-orna på väg till Västkustens träbåtsfestival i Skärhamn. Foto: Johannes Weiberg
K6-orna på väg till Västkustens träbåtsfestival i Skärhamn. Foto: Johannes Weiberg

Fram arrangerar kappseglingar på uppdrag av andra, som t.ex. SM i Smaragd i somras, men årligen återkommande egna kappseglingar är bland annat Gothenburg Open Sea Race och Robline Skagen Race, samt Kosterpokalen och Ägirskölden för K6-orna. I somras var det även premiär för kappsegling med RS Feva Sprint – Spirr Ocean Race. Man har även seglarskola för ungdomar samt sociala aktiviteter och arbetsdagar. Just under seglarskolan jobbar föreningen på att få in en kvällstur med en K6:a i trä som ett obligatoriskt moment i seglarskolan för att väcka intresse för träbåt hos ungdomarna. Årligen återkommande sociala aktiviteter är bland annat en midsommarfest, vattenfest, kräftskiva och några resor för underhåll av de egna fastigheterna på vår och höst.

– Det ideella arbetet har genomsyrat föreningen i alla år. Allt arbete så som fastighetsunderhåll, bryggunderhåll, kappseglingar och en rad andra aktiviteter görs genom frivilligt arbete och med ekonomisk hjälp av enstaka sponsorer. I dag har Fram cirka 400 medlemmar och välkomnar ständigt fler, säger hon.

Konsten att bevara ett kulturarv

Modell av en kosterbåt, byggd av Carl Johan Hanson, utställd på Kosteröarnas Hembygdsmuseum. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Modell av en kosterbåt, byggd av Carl Johan Hanson, utställd på Kosteröarnas Hembygdsmuseum. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Sällskapet har varit hem för en lång rad kända träkostrar som registrerades i Fram med beteckningen ”SSF” och ett nummer. Vissa av dessa var så kallade ”lottbåtar” där man anordnade lotterier med en nybyggd kosterbåt som första pris, och lotterierna bidrog också till finansieringen av klubbhuset.

Under 1990-talet valdes sex båtar ut av några entusiaster, ledda av framför allt Nisse Dunér, som konserverade dessa båtar för att bevara kulturarvet för framtiden. Man använde polyetylenglykol (PEG) i väldigt många lager på renskrapat trä. Tusentals timmar lades ned på arbetet, som senare visade sig ha gjort stor nytta då båtarna än i dag ser ut som de gjorde för 30 år sedan. Båtarna skänktes på 1990-talet till Bohusläns museum i syfte att de skulle ställas ut för allmänheten. Fem av dessa båtar står sedan i juni 2025 utställda på Marstrandsön, också detta projekt genomfört av ”Frammare” på ideell basis. Just nu samverkar Fram med Bohusläns museum och Kungälvs kommun om fortsättningen för kosterutställningen på Marstrand, men för det fortsatta bevarandet av de konserverade kostrarna krävs någon form av finansiering, berättar Margareta.

Går med i BHRF för att lyfta bevarandet och seglandet

Margareta Berg presenterar SS Frams verksamhet i samband med seminariet ”Bevarandet av det flytande kulturarvet” januari 2025. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Margareta Berg presenterar SS Frams verksamhet i samband med seminariet ”Bevarandet av det flytande kulturarvet” januari 2025. Foto: Martin Prieto Beaulieu

I anslutning till projektet med båtutställningen var jag med på ett seminarium i januari 2025 på Sjöhistoriska museet om ”Bevarandet av det flytande kulturarvet” (red anmärkning organiserad av BHRF och Sjöhistoriska museet) och fick kännedom om Båthistoriska Riksförbundet. Jag tog med frågan om medlemskap till nästa styrelsemöte i Fram och det beslutades senare att vi skulle bli medlemmar. Jag tror att BHRF kan hjälpa oss bara genom att sprida informationen om SS Fram, baserat på vår tradition av kosterseglande som hålls vid liv än i dag, och det arbete vi lägger ned på att bevara ett antal båtar och även vår historik, säger Margareta.

Jessica Andersson

FAKTA: SS FRAM

Grundat: 1896 på Svinholmarna i Göteborgs hamninlopp, cirka 400 medlemmar

Inriktning: Kappsegling, kosterbåtar, seglarskola och sociala aktiviteter

Medlemskap: Sedan 2025 medlem i BHRF

Webbsajt: https://www.ssfram.com/