Kommentar till kulturministerns svar på fråga 2025/26:115 av Mats Berglund (MP) avseende det rörliga och flytande kulturarvet.
Så har vi fått ett svar av kulturministern på rubricerad fråga och vet hur nuvarande regering ser på möjligheten till lagreglering som skydd av en viktig del av vårt kulturarv, det flytande kulturarvet, och det kulturarbete som ideella krafter i dag lägger ned för att bevara äldre båtar och skepp. Svaret är en av flera pusselbitar i den kartläggning som BHRF just nu genomför för att skapa kunskap och underlag för en strukturerad och långsiktig förvaltning av det flytande kulturarvet, och vi hade därför hoppats på ett mer initierat och framåtriktat svar.
Det är beklagligt att regeringen inte tar frågan om vårt rörliga (flytande) kulturarv på större allvar. Kulturhistoriskt värdefulla fartyg berättar om och hjälper oss att förstå samhällsutvecklingen, människors livsvillkor samt sjöfartens villkor, utveckling och synsätt i olika tider.
I Sverige har vi en stark tradition av att utvecklingen av lagstiftning, ekonomiska reformer m.m. ska vara kunskaps- och faktabaserade. Det saknas uppdaterade underlag avseende det flytande kulturarvet och viktig kunskap är på väg att försvinna. BHRF menar att en utvecklad samverkan mellan myndigheter och t.ex. branschorganisationer kan råda bot på den kunskapsbristen.
Här har dock regeringen tagit ett intressant initiativ och tillsatt en utredning (Ku 2025:01 Utredningen om en breddad kulturfinansiering) som ska lämna förslag på hur den icke-offentliga finansieringen av kulturområdet kan öka genom ekonomiska incitament. Syftet är att stärka kulturinstitutioners och kulturlivets potential att uppnå de kulturpolitiska målen genom att bredda finansieringsmöjligheterna.
Utöver ett framtida lagskydd finns dessutom en hel del andra åtgärder som borde bli aktuella att vidta till skydd för det rörliga kulturarvet. Listan över sådana åtgärder som kan kräva regeringens styrning bör vara känd; exempelvis listar Riksantikvarieämbetet i sin rapport ”Förutsättningar för en lagstiftning till skydd för det rörliga kulturarvet – Återrapportering av regeringsuppdrag KU2017/00942/KL” en rad problem som till stor del faller inom regeringens möjlighet att styra sina myndigheter, i bilagan till rapporten.
Det är bråttom med insatser för att vidmakthålla kunskap och förmåga, inte minst finansiell förmåga, att bevara vårt flytande kulturarv, en del av det rörliga kulturarvet. För att nå framgång behövs ett regelverk som stöder ett systematiskt hänsynstagande med inriktning mot långsiktig samverkan mellan berörda myndigheter, museer och civilsamhällets aktörer. Regeringen har här ett ansvar att styra och leda sina myndigheter i en sådan utveckling.
Dan Thorell
Förbundsordförande
Båthistoriska Riksförbundet
Svar på fråga 2025/26:115 av Mats Berglund (MP) – Det rörliga och flytande kulturarvet
Mats Berglund har frågat mig om vilka åtgärder jag och regeringen avser att vidta för att rädda det flytande svenska kulturarvet.
I budgetpropositionen för 2021 (prop. 2020/21:1 Utgiftsområde 17) anförde den dåvarande regeringen att den inte avser att vidta några ytterligare åtgärder för att ta fram lagstiftning till skydd för det rörliga och flytande kulturarvet. Denna bedömning kvarstår fortfarande.
Jag är glad att det rörliga och flytande kulturarvet engagerar många människor och föreningar runt om i landet, och att detta engagemang bidrar till ökad kunskap och kunskapsspridning inom området. Genom den statliga finansieringen till Riksantikvarieämbetet och Statens maritima och transporthistoriska museer bidrar regeringen till att detta kulturarv bevaras och brukas.
Stockholm den 29 oktober 2025
Parisa Liljestrand
Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svar-pa-skriftlig-fraga/det-rorliga-och-flytande-kulturarvet_hd12115/