Vilka åtgärder avser ministern och regeringen att vidta för att rädda det flytande svenska kulturarvet?
Från vänster Dan Thorell, BHRF:s ordförande, och riksdagens kulturutskotts ordförande Mats Berglund (MP) vid BHRF:s monter på båtmässan Allt för sjön 2025. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Kulturminister Parisa Liljestrand (M) har en fråga att besvara. Foto: Ninni Andersson / Regeringskansliet
Kulturminister Parisa Liljestrand (M) har en fråga att besvara. Foto: Ninni Andersson / Regeringskansliet

BHRF:s samlade påverkansarbete har gett effekt. Riksdagsledamoten och kulturutskottets ordförande Mats Berglund (MP) har nu ställt en skriftlig fråga till kulturminister Parisa Liljestrand (M) om regeringens åtgärder för att rädda det flytande svenska kulturarvet.

I mars i år bjöd BHRF in Mats Berglund, i sin roll som kulturutskottets ordförande, till båtmässan Allt för sjön i Stockholm och visades runt hos några av våra medlemsorganisationer: Sail Yacht Society (SYS), Motor Yacht Society (MYS), Veteranbåtsföreningen och Träbåtsbyggarnas Riksorganisation (TBR). Vid ett samtal på mässan redogjorde BHRF:s ordförande Dan Thorell för vår strategi och vår oro över att det flytande kulturarvet i dag saknar ett tydligt skydd.

Från vänster Dan Thorell, BHRF:s ordförande, och riksdagens kulturutskotts ordförande Mats Berglund (MP) vid BHRF:s monter på båtmässan Allt för sjön 2025. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Från vänster Dan Thorell, BHRF:s ordförande, och riksdagens kulturutskotts ordförande Mats Berglund (MP) vid BHRF:s monter på båtmässan Allt för sjön 2025. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Under Almedalsveckan i Visby deltog BHRF genom styrelseledamoten Martin Prieto Beaulieu i ett seminarium arrangerat av Transporthistoriskt Nätverk (ThN), där flera politiker medverkade. Inom ramen för kampanjen ”Bevara oss väl” diskuterades återigen behovet av ett stärkt skydd för det rörliga kulturarvet, BHRF samverkar mycket nära med övriga organisationer inom ThN i dessa frågor.

Politikerveckan i Visby juni 2025: Transporthistoriska Nätverkets seminarium ”Det rörliga kulturarvet – hur vi utvecklar bevarandet och brukandet av historiska transportmedel, från veteranflyg och ånglok till båtar, fartyg och klassiska bilar”. I panelen deltog, utöver Mats Berglund (MP), även Thomas Morell (SD), vice ordförande i Trafikutskottet, och Helena Gellerman (L), ledamot i Trafikutskottet. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Politikerveckan i Visby juni 2025: Transporthistoriska Nätverkets seminarium ”Det rörliga kulturarvet – hur vi utvecklar bevarandet och brukandet av historiska transportmedel, från veteranflyg och ånglok till båtar, fartyg och klassiska bilar”. I panelen deltog, utöver Mats Berglund (MP), även Thomas Morell (SD), vice ordförande i Trafikutskottet, och Helena Gellerman (L), ledamot i Trafikutskottet. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Därefter har vi inlett en dialog med Transportstyrelsen (TS) om vad som kan göras inom ramen för nuvarande lagstiftning och förordningar för att underlätta exempelvis för organisationer som arbetar för att bevara och nyttja historiska skepp och båtar.. Det är BHRF:s uppfattning att det inom ramen för gällande regelverk går att göra undantag för exempelvis administrativa avgifter. Sådana undantag är av synnerlig vikt och till fördel för investeringar avseende åtgärder för bevarande, säkerhet och miljö för att säkerställa att äldre fartyg ska kunna bevaras och så långt det är möjligt, kunna fortsätta att verka och användas utan att deras kulturhistoriska värde äventyras. 

M/Y Lilian af Stockholm – numera K-märkt av Sjöhistoriska museet – konstruerad av C.G. Pettersson och byggd 1916 på Södra varvet i Stockholm. Fartyget förvaltas av Motor Yacht Society (MYS). Foto: Martin Prieto Beaulieu
M/Y Lilian af Stockholm – numera K-märkt av Sjöhistoriska museet – konstruerad av C.G. Pettersson och byggd 1916 på Södra varvet i Stockholm. Fartyget förvaltas av Motor Yacht Society (MYS). Foto: Martin Prieto Beaulieu

En viktig målsättning för arbetet är att det i största möjliga utsträckning fortsatt ska vara förenligt med bevarandet av fartygens äldre teknik och utförande. För att uppnå detta krävs även satsningar på kunskapsöverföring och utbildning inom området. Detta förutsätter i sin tur tillgång till kompetens rörande äldre material och metoder. BHRF och TS är här överens om en fortsatt fördjupad dialog/samverkan.

Heleneborgs Båtklubb – en av landets viktigaste noder för äldre träbåtar – har länge hotats av Förvaltningen för utbyggd tunnelbanas (FUT) planerade teknikhus på klubbens varvsplan. Hotet är nu avvärjt efter massivt motstånd från medborgare och organisationer. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Heleneborgs Båtklubb – en av landets viktigaste noder för äldre träbåtar – har länge hotats av Förvaltningen för utbyggd tunnelbanas (FUT) planerade teknikhus på klubbens varvsplan. Hotet är nu avvärjt efter massivt motstånd från medborgare och organisationer. Foto: Martin Prieto Beaulieu

BHRF:s vice ordförande Axel Wenblad har också varit i kontakt med utredaren för utredningen om “En breddad finansiering av kulturområdet” och erbjudit sig att framföra våra synpunkter kring finansieringen av det maritima kulturarvet. Sedan tidigare har vi en löpande dialog med SMTM – som efter årsskiftet blir Statens museer för maritim-, transport- och försvarshistoria – särskilt med Sjöhistoriska museet och Marinmuseet, bland annat i övergripande policyfrågor om bevarande, brukande och finansiering.

Axel Wenblad, BHRF:s vice ordförande och representant för Västkustens Träbåtsförening, har gedigen erfarenhet av myndighets- och politiskafrågor. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Axel Wenblad, BHRF:s vice ordförande och representant för Västkustens Träbåtsförening, har gedigen erfarenhet av myndighets- och politiskafrågor. Foto: Martin Prieto Beaulieu

BHRF har under året också lämnat yttranden i två viktiga frågor. Dels över Region Stockholms plan att placera ett teknikhus på Långholmen – en åtgärd som enligt oss hotar Heleneborgs Båtklubbs verksamhet vid Pålsundet, en av Sveriges mest levande maritima kulturmiljöer. Dels ett särskilt utlåtande till stöd för Motor Yacht Society (MYS) förvärv av M/Y Lilian, ett unikt skepps- och varvshistoriskt kulturarv. I yttrandena betonar vi behovet av systematiskt hänsynstagande och långsiktig (sektorsöverskridande) samverkan mellan berörda nationella myndigheter, museer och civilsamhällets aktörer, samt efterlyser ett anpassat regelverk  som möjliggör  bevarandet av det rörliga kulturarvet.

Fredrik Leijonhufvud, styrelseledamot i BHRF – båtbyggare, skeppstimmerman och lärare i båtbyggeri vid Skeppsholmens folkhögskola. Disputerade nyligen vid Göteborgs universitet med avhandlingen I båtbyggarnas kölvatten: Tolkning och rekonstruktion av en historisk hantverkstradition i Stockholms skärgård. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Fredrik Leijonhufvud, styrelseledamot i BHRF – båtbyggare, skeppstimmerman och lärare i båtbyggeri vid Skeppsholmens folkhögskola. Disputerade nyligen vid Göteborgs universitet med avhandlingen I båtbyggarnas kölvatten: Tolkning och rekonstruktion av en historisk hantverkstradition i Stockholms skärgård. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Nyligen deltog styrelseledamoten Fredrik Leijonhufvud, nybliven doktor, i den nordiska konferensen om klinkbåtstraditionen i Finland, där 130 personer från Sverige, Norge, Danmark, Finland, Åland, Island, Färöarna, Irland och USA samlades för att stärka det nordiska samarbetet kring detta UNESCO-listade immateriella kulturarv. BHRF betonar behovet av att vidareutveckla det nordiska samarbetet.

Sedan vikingatiden – och ännu tidigare – har nordiska båtbyggare använt klinkteknik. Den 14 december 2021 skrevs klinkbåtstraditionen i Norden in på Unescos representativa lista över mänsklighetens immateriella kulturarv. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Sedan vikingatiden – och ännu tidigare – har nordiska båtbyggare använt klinkteknik. Den 14 december 2021 skrevs klinkbåtstraditionen i Norden in på Unescos representativa lista över mänsklighetens immateriella kulturarv. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Som medlem i European Maritime Heritage (EMH) verkar BHRF för ett närmare europeiskt Internationellt samarbete. Som medlem i European Maritime Heritage (EMH) verkar BHRF för ett närmare europeiskt samarbete kring det maritima kulturarvet. Vår ambition är att bidra till harmoniserad lagstiftning inom EU – så att regler för bevarande, brukande och säkerhet bättre tar hänsyn till historiska fartyg och traditionellt båthantverk – samt att stärka kunskapsutbyte, gemensamma standarder och samverkansprojekt mellan länder, museer och civilsamhällets organisationer. Målet är att göra det enklare att bevara, restaurera och använda äldre fartyg över nationsgränserna, utan att tumma på säkerhet eller kulturhistoriska värden.

BHRF:s ordförandekonferens 2024, där den gemensamma utvecklingsplanen – BHRF:s plan för bevarande och utveckling av det flytande kulturarvet – antogs. Foto: Martin Prieto Beaulieu
BHRF:s ordförandekonferens 2024, där den gemensamma utvecklingsplanen – BHRF:s plan för bevarande och utveckling av det flytande kulturarvet – antogs. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Ovanstående exempel  illustrerar BHRF:s samlade ansträngning att lyfta våra frågor på alla nivåer och komma närmare ett bättre skydd och stöd för det omfattande ideella arbete som bedrivs i våra medlemsorganisationer. BHRF består idag av 34 organisationer som representerar bredden av det flytande kulturarvet – från allmogebåtar och fritidsbåtar till större fartyg – och rymmer både det materiella och, inte minst, det immateriella kulturarvet. Vi arbetar utifrån en gemensam utvecklingsplan – BHRF:s plan för bevarande och utveckling av det flytande kulturarvet, antagen av BHRF:s ordförandekonferens 2024. 

BHRFs styrelse, från vänster, Martin Prieto Beaulieu, Fredrik Leijonhufvud, Thomas Larsson, Birger Edelberg, Dan Thorell, Jessica Andersson, Lars Beckman och Axel Wenblad. Foto: WTF
BHRFs styrelse, från vänster, Martin Prieto Beaulieu, Fredrik Leijonhufvud, Thomas Larsson, Birger Edelberg, Dan Thorell, Jessica Andersson, Lars Beckman och Axel Wenblad. Foto: Waldemarsviks Träbåtsförening

BHRF:s ordförande Dan Thorell betonar att de ideella krafter som idag bevarar äldre båtar och skepp främst gör det med ambitionen att fartygen fortsatt ska vara sjögående.

Det krävs därför insatser för att vidmakthålla kunskap och förmåga, inte minst finansiell förmåga, att bevara vårt flytande kulturarv, en del av det rörliga kulturarvet. För att nå framgång behövs ett regelverk som stödjer ett systematiskt hänsynstagande med inriktning mot långsiktig samverkan mellan berörda myndigheter, museer och civilsamhällets aktörer. 

Nu är frågan om stärkt skydd för det rörliga och flytande kulturarvet formellt lyft i riksdagen genom den skriftliga frågan:

”Vilka åtgärder avser ministern och regeringen att vidta för att rädda det flytande svenska kulturarvet?”

Enligt riksdagens regler ska frågan besvaras skriftligen senast 2025-10-29

Läs den skriftliga frågan 2025/26:115 av Mats Berglund (MP) här: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skriftlig-fraga/det-rorliga-och-flytande-kulturarvet_hd11115/

/Martin Prieto Beaulieu

Not: 2017 uppmanade en bred riksdagsmajoritet regeringen att skyndsamt pröva hur lagstiftningen kan stärka skyddet för det rörliga kulturarvet. Riksantikvarieämbetet fick uppdraget och redovisade 2018 rapporten Det rörliga kulturarvet (KU2017/00942/KL), där ett av förslagen var att införa en ny hänsynsregel i kulturmiljölagen.