Mälar 22:an – en båt av sin tid
Mälar 22:a S-41 Flygfisken 1933. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Mälar 22:a Vivi S-67 från 1937. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Mälar 22:a Vivi S-67 från 1937. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Mälar 22:an är inte bara en båt – den är ett stycke levande svensk kulturhistoria. Född i mellankrigstidens Sverige och ritad av den legendariske konstruktören Gustaf Estlander, förkroppsligar hon idén om segling för alla. Genom sin vackra design, goda seglingsegenskaper och tillgängliga konstruktion blev Mälar 22:an en folkbåt långt innan begreppet var uppfunnet. I dag, nästan hundra år senare, seglar hon fortfarande – buren av entusiaster som håller arvet levande i varje slag och varje vindpust.

När vinden fyller ditt storsegel

När vinden fyller ditt storsegel och din Mälar 22:a skär genom vattnet, är du en del av en lång historia. Du seglar inte bara en båt – du bär vidare ett flytande kulturarv. Din båt är en av Sveriges mest ikoniska segelbåtar, skapad med ett tydligt syfte av den finländsk-svenske båtkonstruktören Gustaf Estlander år 1929. Mälar 22:an förändrade seglingen genom att göra den tillgänglig för fler och förena skönhet med prestanda.

Genom sina eleganta linjer, standardiserade konstruktion och goda seglingsegenskaper blev Mälar 22:an snabbt en favorit. Många av dessa båtar seglar än idag, och den allra första finns bevarad på museum – ett levande vittnesbörd om svensk seglingshistoria.

M-båtsförbundets monter på Allt för Sjön 2025 med Mälar 22:an Nr 1 Emett. Foto: Martin Prieto Beaulieu
M-båtsförbundets monter på Allt för Sjön 2025 med Mälar 22:an Nr 1 Emett. Foto: Martin Prieto Beaulieu

När du kryssar genom historien

När du kryssar mot vinden i din Mälar 22:a, seglar du genom en tid av förändring. Din båt föddes i en epok då Sverige gick från klassamhälle till folkhem, då fritiden blev en del av vardagen och fler fick möjlighet att ta del av seglingens frihet.

Mellankrigstiden var en omvälvande period i Sveriges historia, präglad av demokratiska genombrott och ekonomiska utmaningar. Samtidigt växte den svenska arbetarrörelsen och lade grunden för framtidens välfärdsstat. Industrialiseringen skapade en ny medelklass, och fritidsaktiviteter blev mer tillgängliga för bredare samhällsgrupper.

Segling hade tidigare varit en sport för de välbärgade, där skärgårdskryssare dominerade. Men med förändringarna i samhället ökade behovet av segelbåtar som var prisvärda, lätthanterliga och hållbara – en båt för folket. Det var i denna kontext Mälar 22:an skapades, och det är därför du, idag, kan segla denna tidlösa klassiker.

Mälar 22:or under Sandhamnsregattan 1943. Foto: Oscar Norberg / Sjöhistoriska museet
Mälar 22:or under Sandhamnsregattan 1943. Foto: Oscar Norberg / Sjöhistoriska museet

När du greppar rorkulten

När du greppar rorkulten och känner din Mälar 22:a svara, håller du en båt skapad för att göra seglingen mer rättvis. Mälar 22:an är ett resultat av en vision där segling skulle vara tillgänglig för alla, oavsett bakgrund.

Mälarens Seglarförbund bildades 1907 för att främja segling i Mälarregionen. Seglingssporten var då fortfarande en elitaktivitet, dominerad av dyra, skräddarsydda båtar. Men Mälarförbundet insåg att seglingens framtid låg i att göra sporten mer tillgänglig. De ville ha en entypsbåt som skulle:

  • Vara prisvärd och kunna byggas även av amatörer.
  • Fungera både som kappseglingsbåt och familjebåt.
  • Byggas enligt standardiserade ritningar för rättvisa tävlingsförhållanden.
  • Vara lättskött och hållbar, så att den kunde seglas och ägas under lång tid.

Flera konstruktörer tvekade, men Mälarförbundet lyckades övertala Gustaf Estlander att ta sig an uppdraget. Hans skapelse, Mälar 22:an, blev en båt som gjorde seglingen mer tillgänglig – och som du nu seglar vidare på samma villkor som seglare gjorde för nästan hundra år sedan.

Gustaf Estlanders segel och riggritning till Mälar 22:a. Sjöhistoriska museet
Gustaf Estlanders segel och riggritning till Mälar 22:a. Sjöhistoriska museet

När design och funktion möts i dina händer

När du seglar din Mälar 22:a känner du hur välbalanserad den är, hur den svarar på minsta rörelse. Detta är resultatet av en av Nordens främsta båtkonstruktörers skicklighet.

Gustaf Estlander föddes 1876 i Finland och gjorde sig tidigt känd som en både skicklig seglare och innovativ designer. Han hade en arkitektutbildning i grunden, och hans känsla för proportioner och estetik genomsyrade varje båt han ritade.

När han 1929 tog sig an uppdraget att skapa Mälar 22:an, kombinerade han sin kunskap från kappsegling med sin förmåga att skapa vackra, snabba och funktionella båtar. Resultatet blev en båt som var snabb, lätthanterlig och ekonomisk att bygga – en båt som fortfarande seglar, tack vare människor som du.

Tyvärr fick han aldrig se vilken framgång Mälar 22:an skulle bli. Han avled året därpå, men hans arv lever kvar i varje våg din båt skär genom.

Gustaf Estlander 1876-1930. Foto: Sjöhistoriska
Gustaf Estlander 1876-1930. Foto: Sjöhistoriska

När du seglar i samma kölvatten som generationer före dig

När du manövrerar din Mälar 22:a, seglar du i samma kölvatten som seglare gjort i nästan ett sekel. Din båt är en av de 134 Mälar 22:or som byggdes mellan 1930 och 1962 – en båt som fortfarande älskas och kappseglas.

Under 1930-talet byggdes 100 båtar, vilket visar på den snabba populariteten. Den allra första, Emett (M22 nr 1), finns idag bevarad på Sjöhistoriska museet, medan många andra Mälar 22:or seglar vidare tack vare ägare som du – som med omsorg vårdar och bevarar denna klassiker.

När du seglar in i framtiden

När du förbereder dig för nästa slag, tänk på att du är en del av något större. Mälar 22:an är mer än en båt – den är en levande historia, ett arv som förs vidare genom dig.

Mälar 22:an föddes ur en tid då seglingen började demokratiseras, och segling blev inte bara en sport, utan också en plats för social gemenskap och samarbete. Genom entypsklassen kunde seglare från olika bakgrunder tävla på lika villkor, och båten blev en symbol för gemenskap och rättvisa inom segelsporten. När M22-klubben bildades 1969 förstärktes denna tradition ytterligare, med ett fokus på att bevara båten och dess unika gemenskap.

Idag är Mälar 22 en av få klassiska träbåtar som fortfarande kappseglas och har SM-status. Dess överlevnad och popularitet vittnar om dess tidlösa design och kulturella betydelse. Varje Mälar 22 är inte bara ett segelfartyg, utan också en bärare av en epok av innovation, gemenskap och estetisk skönhet.

När du seglar din Mälar 22 är du inte bara en båtägare – du är en bevarare av ett av Sveriges viktigaste flytande kulturarv. Genom din passion och omsorg ser du till att nästa generation också ska kunna känna vinden fylla Mälar 22:ans storsegel.

Martin Prieto Beaulieu*

*Martin Prieto Beaulieu förvaltar kuttern Edda från 1886, en av Sveriges äldsta seglande fritidsbåtar, med hemmahamn hos Träbåtssällskapet Skeppsmyran. Han är styrelseledamot i Båthistoriska Riksförbundet och adjungerad till SSKF Renoveringsfond. Med en bakgrund inom hållbarhet, maritimt kulturarv och forskning har han lång erfarenhet av att bevara och sprida kunskap om klassiska båtar och deras historia.


Denna artikel publicerades tidigare i tidningen M-båten, medlemstidning för MBåtsförbundet som är klassförbund för klasserna: M15, M22, M25 och M30, Tidningen M-båten ges ut med 2 nummer per år.

Tidningen M-båten vårnummer 2025.
Tidningen M-båten vårnummer 2025.

Har du läst så här långt?

Då är du kanske intresserad av att köpa Mbåtsboken!

Boken berättar om hur Mälarbåtarna kom till och vad som hänt på fjärdarna under många år. En spännande och inspirerande läsning för alla som gillar klassiska båtar och segling. Så här beställer du:

  • Mejla din adress och telefonnummer till: info@mbatsforbundet.se
  • Pris: 335 kr inkl. porto
  • Betala med Swish: 123 264 13 14