
Efter ett år av förberedelser anlände den klassiska motoryachten Lilian II till Västervik den 28 juni för ägarbyte och svensk flaggning. Ett tjugotal båtar mötte upp till festligheterna där Scott och Hilary Pereira lämnade över ansvaret för det 109-åriga kulturarvet till Motor Yacht Society (MYS). På plats fanns representanter från flera organisationer – förutom MYS och Båthistoriska Riksförbundet (BHRF) även Veteranbåtsföreningen, Träbåtsbyggarnas Riksorganisation och andra som ville hylla detta unika övertagande av ett flytande kulturarv.

Allt började för ett år sedan i Karlskrona, ombord på båten Arona, som firade sitt 120-årsjubileum. Under en middag framförde ägarparet till Lilian II, Scott och Hilary Pereira, en önskan om att göra en ”One Way Trip to Stockholm”. De flesta förstod inte direkt vad som menades och bad artigt om en förklaring. Det handlade om att paret, nu efter att dom renoverat och vårdat Lilian II i drygt ett halvt sekel , önskade att hon skulle få återvända till Stockholm – staden där hon byggdes för 109 år sedan. Den stora utmaningen var att hitta någon som kunde ta över ansvaret för detta vackra och unika fartyg – ett stycke kulturarv med många lager av historia.

– Det här är en fantastisk möjlighet. Att få överta ett så unikt och välbevarat fartyg visar vilken generositet och vilket ansvar som Scott och Hilary Pereira tagit för vårt gemensamma kulturarv, understryker Dan Thorell, ordförande i Båthistoriska Riksförbundet som även är styrelseledamot i MYS och Veteranbåtsföreningen.

Det förvånade sällskapet vid middagen, med Motor Yacht Society (MYS) ordförande Gunnar Haglund i spetsen, trodde knappt sina öron. På plats fanns även BHRF:s ordförande Dan Thorell, som också är styrelseledamot i MYS och Veteranbåtsföreningen. Det är mycket ovanligt i våra dagar att stöta på en sådan generositet och visionär tanke. Men samtalet satte igång processen – snart tillsattes en arbetsgrupp som fick i uppdrag att ta fram underlag för ett välgrundat beslut. I MYS styrelse diskuterades saken länge och man vände och vred på alla aspekter av att ta över ansvaret för Lilian II. Det var ett unikt tillfälle som sannolikt aldrig kommer igen. Lyckligtvis beslutade styrelsen att ta över stafettpinnen, med allt vad det innebär, och satte igång en imponerande projektorganisation.

– Att förvalta ett fartyg som Lilian II är ingen liten sak. Det är ett stort åtagande som kräver långsiktighet och engagemang – men det är just sådana utmaningar som gör att vårt flytande kulturarv lever vidare, säger Dan Thorell.

Ett år senare anlände Lilian II till Västervik för det formella ägarbytet och flaggskifte till svensk flagg. Många hade tvivlat på att detta verkligen skulle bli verklighet, och många blev berörda när det vackra fartyget dök upp vid horisonten utanför Västervik. Lilian II är ett magnifikt fartyg som inte lämnar någon oberörd. Ett tjugotal båtar gick ut för att möta henne, ledda av MYS-båtarna Vitesse och Silva, tillsammans med ett tiotal snipor som flankerade kortegen. På bryggan väntade välkomstkommittén, en blåsorkester och en stor publik.

Lilian II välkomnades formellt till Västervik av kommunstyrelsens ordförande Harald Hjalmarsson, och flera tal hölls. MYS passade på att utnämna Scott och Hilary till hedersmedlemmar och överlämnade plakett och diplom. Den symboliska köpeskillingen på ett pund överlämnades till paret, och därmed var överlåtelsen fullbordad. Den nyfikna publiken fick även stiga ombord för guidade visningar. Självklart var den lokala pressen på plats för att rapportera från ceremonin.

Senare på kvällen bjöds det på livemusik, champagne och jordgubbar ombord på Lilian II. Under festligheterna halades den brittiska flaggan och den svenska flaggan hissades på hennes akter. Det hurrades, skålades och sjöngs. Kvällen avslutades med middag för över 70 inbjudna gäster. Även här hölls många tacktal och erkännanden – för det är många som har bidragit till att göra detta möjligt, och många fler kommer att behövas för att genomföra den ambitiösa och mångfacetterade projektplan som MYS har för Lilian II när hon når sin nya hemmahamn i centrala Stockholm.

– MYS har nu ett omfattande arbete framför sig, inte bara med att ta hand om fartyget utan med att bevara och förmedla hela dess historia. Jag är övertygad om att de kommer göra det på bästa sätt, men de kommer att behöva stöd och samarbete från många håll, BHRF önskar på alla sina medlemsorganisationers vägnar MYS lycka till med detta viktiga arbete sammanfattar Dan Thorell.

Lilian II kommer nu att övervintra i Västervik, där hon ska besiktigas och en varsam renovering påbörjas inför resan till huvudstaden nästa år – en resa som sammanfaller med Carl Gustaf Petterssons 150-årsjubileum. Bättre tajming får man leta efter.

Fördjupande artiklar om Lilian II kommer i höstens nummer (Nr 3) av Veteranbåtsföreningens medlemstidning Veteranbåten, med mer detaljerad information om både fartyget, det pågående projektet och firandet av Carl Gustaf Petterssons kommande 150-årsjubileum.
Martin Prieto Beaulieu
Not: Motor Yacht Society är en av Båthistoriska Riksförbundets 33 medlemsorganisationer.
Tidigare texter om Lilian II
Lilian II i Karlskrona – en högtidlig etapp på vägen hem
Historisk motoryacht återvänder hem till Sverige efter 109 år i utlandet