Efter 109 år i exil återvänder nu en av Sveriges mest betydelsefulla motoryachter till sitt ursprung. Fartyget Lilian af Stockholm, ursprungligen Lilian II, är på väg hem. Återförandet sker inom ramen för det ideella Projekt Lilian, som drivs av Motor Yacht Society (MYS), medlem i Båthistoriska Riksförbundet (BHRF). Projektets mål är att bevara, använda och tillgängliggöra detta unika fartyg som en levande del av Sveriges flytande kulturarv.

Lilian byggdes 1916 på Södra varvet i Stockholm, på uppdrag av den danske bankiren Emil Gluckstadt. Med sina 30 meter i stål och dubbla master är hon det största kända fartyget som ritats av den legendariske båtkonstruktören Carl Gustaf Pettersson – en pionjär inom svensk motoryachtkultur. Hon är inte bara ett av de största fritidsfartygen Pettersson ritade – utan också ett av de tidigaste exemplen i världen på en dieseldriven lustjakt.
Redan vid sjösättningen 1916 försågs hon med två sexcylindriga Polar Atlas Z-dieslar från AB Diesels Motorer, konstruerade av den svenska dieselpionjären Jonas Hesselman. Hon är ett tidigt och exklusivt exempel på en så kallad gentleman’s yacht – byggd i stål men med inredning i högklassig mahogny, avsedd för representativa ändamål och bekväma färder längs Europas kuster.

Under sin långa historia har Lilian fungerat som privat lustfartyg, bostad och utbildningsplattform för Windsor Sea Cadets i Storbritannien. Tack vare över 40 års pietetsfullt underhåll av ägarparet Scott och Hilary Pereira i London är fartyget idag i ett ovanligt välbevarat originalskick – inklusive sina ursprungliga dieselmotorer.
Kombinationen av autenticitet, storlek och dokumenterad historia gör att Lilian i dag betraktas som den största bevarade Pettersson-yachten i världen.

Ägarparet har nu beslutat att överlåta Lilian till Sverige. De har identifierat MYS som en lämplig ny ägare – inte på grund av ekonomiska resurser, utan tack vare föreningens erfarenhet, nätverk och starka ideella engagemang.
– Att ett svenskt kulturarvsfartyg återvänder hem är mycket ovanligt. Vi ser ofta motsatsen – att våra klassiska båtar säljs utomlands. Lilian visar att det också finns en väg tillbaka, säger Dan Thorell, ordförande i BHRF.
– Det här är inte bara en hemkomst – det är en kulturhistorisk milstolpe.
Fartyget påbörjade sin resa hem den 30 maj 2025 från London, via Themsen, Dover–Calais och Kielkanalen. Hennes färd kan följas i realtid via tjänster som MarineTraffic. Planen är att Lilian anländer till Karlskrona vid midsommar, där hon kommer att visas för allmänheten och inbjudna gäster. Därefter förs hon vidare till Västervik, där det formella ägarbytet sker och fartyget tas upp på varv för en varsam renovering. Våren 2026 väntas hon slutligen återvända till sin nya hemmahamn i Stockholm.

Men Lilian ska inte bara visas upp – hon ska brukas. Som ambassadör för svensk båtkultur planeras hon delta i kulturevenemang, veteranbåtsregattor, utbildningssatsningar och temaresor i svenska och nordiska farvatten. Hon ska också fungera som mötesplats för föreläsningar, ideellt engagemang, kursverksamhet och nätverkande. Ett särskilt fokus ligger på att engagera unga och främja jämställdhet inom det maritima kulturarvet.
– Lilian ska bli en inspirationskälla för bevarandet av maritimt kulturarv, en levande ambassadör för svensk båtkultur. Hon ska vara öppen för allmänheten, användas i utbildningssammanhang och bidra till både kulturförmedling och hantverkstradition, säger Gunnar Haglund, ordförande i MYS.
– Vi är ödmjuka inför uppgiften – men också fyllda av stolthet. Lilian är ett arv vi förvaltar för framtiden.
Dan Thorell tillägger:
– Vi gratulerar vår medlem MYS som snart har ansvaret för ett av de mest betydelsefulla klassiska motoryachterna i vår historia. Detta är ett exempel på ideellt engagemang när det är som bäst – där bevarande och brukande går hand i hand.
Projekt Lilian drivs helt ideellt och syftar även till att bidra till utvecklingen av bevarandemetodik och kunskapsspridning inom den maritima kulturarvssektorn. Projektet involverar samverkan med antikvariska experter, dokumentation av hela processen och insatser för att sprida lärdomar till andra initiativ. Ambitionen är att skapa en modell för långsiktigt, hållbart bevarande och användning av klassiska båtar – även när offentliga medel minskar.
BHRF kommer att följa arbetet med Lilian af Stockholm på nära håll och ser fram emot att fartyget återvänder till huvudstaden och blir tillgänglig för allmänhetens beskådan. Hon är inte bara ett fartyg – hon är ett flytande kapitel i svensk design-, teknik- och kulturhistoria.
/Martin Prieto Beaulieu

Kontaktpersoner:
MYS: Gunnar Haglund, ordförande 070-823 71 01 ordforande@mys.nu
BHRF: Dan Thorell, förbundsordförande 070-645 82 78 ordforande@bhrf.se
Presskontakt:
MYS: Roland Storm 070-729 27 60, roland.storm@mys.nu
BHRF: Martin Prieto Beaulieu, 070-213 20 55 martin@beaulieu.se
Mer information och pressbilder:
Fartygsinformation: https://arkiv.mys.nu/boat/0100
Bild: https://arkiv.mys.nu/static/assets/img/014E760D567F4B229A3E80EF2A5896B1.jpg
Om BHRF
Båthistoriska Riksförbundet (BHRF) är en ideell paraplyorganisation som samlar Sveriges föreningar och museer med fokus på det flytande kulturarvet. Förbundet verkar för att dokumentera, bevara och levandegöra klassiska båtar, fartyg och marina miljöer – till lands och till sjöss.