Träbåtsvärldens Nestor: Möt Thomas Larsson
Thomas Larsson. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Thomas Larsson, en nestor inom den klassiska båtvärlden, har ägnat över femtio år åt att bevara och utveckla vårt maritima kulturarv. Med spektakulära renoveringar och ett unikt hantverkskunnande är han en nyckelperson i arbetet med att föra träbåtstraditionen vidare.

Thomas Larsson i arbete med att rikta upp kursbåten 'Inga', konstruerad av Albert Andersson och byggd av August Plym år 1900, vid Svenska Skärgårdskryssarförbundets Renoveringsfonds båtsnickarkurs på Träbåtssällskapet Skeppsmyrans varv i Gröndal. Med över femtio års erfarenhet av båtbyggnad och renovering av klassiska träbåtar är Thomas en av Sveriges mest respekterade träbåtsbyggare. Hans skickliga händer och öga för detaljer håller liv i vårt marina kulturarv. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Thomas Larsson i arbete med att rikta upp kursbåten ’Inga’, konstruerad av Albert Andersson och byggd av August Plym år 1900, vid Svenska Skärgårdskryssarförbundets Renoveringsfonds båtsnickarkurs på Träbåtssällskapet Skeppsmyrans varv i Gröndal. Med över femtio års erfarenhet av båtbyggnad och renovering av klassiska träbåtar är Thomas en av Sveriges mest respekterade träbåtsbyggare. Hans skickliga händer och öga för detaljer håller liv i vårt marina kulturarv. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Introduktion till Thomas Larsson

Thomas Larsson är ledamot i Båthistoriska Riksförbundets (BHRF) styrelse. Han är ett stort namn, en nestor inom den klassiska båtvärlden, men för många är han fortfarande okänd. Så vem är egentligen Thomas Larsson?

Yachtsnickeriet och viktiga projekt

Thomas Larsson visar mig runt i Yachtsnickeriets lokaler vid Skurusundet, där han driver verksamheten tillsammans med sin affärspartner Jonas Lorensson. Yachtsnickeriet specialiserar sig på byggnation och renovering av träbåtar. Bland de pågående projekten finns tre båtar med unika historier:

Kustkryssaren Winnie, KR S120, ritad av konstruktören Knud H. Reimers och byggd på Williams båtvarv i Motala 1947, beställdes av KSSS vice ordförande kapten Bertil Sterner. Hon genomgår ett avancerat kölbyte och förvaltas idag av Isabell och Carl Jorn.

Aziza, en av landets vackraste jakter, genomgår nu en återställning av däcket för att återspegla sitt ursprungliga utförande. Efter en lång och färgstark historia med flera ägare, omfattande renoveringar och seglingar i Stockholms skärgård, lever hon vidare som en viktig del av det maritima kulturarvet. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Aziza, en av landets vackraste jakter, genomgår nu en återställning av däcket för att återspegla sitt ursprungliga utförande. Efter en lång och färgstark historia med flera ägare, omfattande renoveringar och seglingar i Stockholms skärgård, lever hon vidare som en viktig del av det maritima kulturarvet. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Segeljakten Aziza, konstruerad av Axel Nygren och byggd 1894 av det nystartade Stockholms Båtbyggeri, beställdes av Edward Cederlund Jr. Just nu återställs hon till sitt ursprungliga däcksplan och förvaltas av professor Johan Schelin.

Motorkryssaren Salome, byggd 1907 vid Reversators varv utanför Vaxholm, är en av de tidigaste konstruktionerna av den legendariske båtkonstruktören C.G. Pettersson. Beställd av Josef Sachs, grundaren av NK, genomgår hon en omfattande renovering för att återställas till sitt ursprungliga skick från Sachs tid. Salome förvaltas idag av Gunnar och Kerstin Haglund.

Jonas Lorensson arbetar med en mall för fören på den 14 meter långa motorkryssaren Salome, tillsammans med båtbyggaren Calle Thorne och lärlingen Robert Svanell. På Yachtsnickeriet är kunskapsöverföring en central del av verksamheten, och genom åren har många lärlingar fått möjlighet att utveckla sina färdigheter inom båtbyggarhantverket. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Jonas Lorensson arbetar med en mall för fören på den 14 meter långa motorkryssaren Salome, tillsammans med båtbyggaren Calle Thorne och lärlingen Robert Svanell. På Yachtsnickeriet är kunskapsöverföring en central del av verksamheten, och genom åren har många lärlingar fått möjlighet att utveckla sina färdigheter inom båtbyggarhantverket. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Thomas Larsson är ett välkänt namn inom den klassiska båtvärlden, men för de flesta är han okänd.

– Jag började min båtkarriär som sjöscout i Bromma. Jag var delägare i 75 m2 skärgårdskryssare Katja och inledde min karriär som båtsnickare på Bergviksvarvet 1974. I trettio år seglade och kappseglade jag med kustkryssaren Winnie, berättar Thomas.

Thomas Larsson var delägare i 75 m² skärgårdskryssaren S-19 Katja, byggd 1919 och ritad av båtkonstruktören Knut Ljungberg, som även ritade flera båtar för Ivar Kreuger, bland annat den legendariska M/Y Loris. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Thomas Larsson var delägare i 75 m² skärgårdskryssaren S-19 Katja, byggd 1919 och ritad av båtkonstruktören Knut Ljungberg, som även ritade flera båtar för Ivar Kreuger, bland annat den legendariska M/Y Loris. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Som båtbyggare, med träbåtsrenovering som specialitet, är Thomas idag ett respekterat namn i branschen. Få kan matcha hans långa yrkesliv och omfattande erfarenhet. Utöver sitt yrke är han ordförande i Träbåtsbyggarnas Riksorganisation (TBR) och medlem i Båtbesiktningsmännens Riksförening (BBR).

I trettio år seglade och kappseglade Thomas Larsson med kustkryssaren Winnie, KR S120, ritad av konstruktören Knud H. Reimers år 1947. Båten genomgår nu en omfattande kölrenovering på Yachtsnickeriet. I bild lärlingen Bruno Forsblom Mattsson. Foto: Martin Prieto Beaulieu
I trettio år seglade och kappseglade Thomas Larsson med kustkryssaren Winnie, KR S120, ritad av konstruktören Knud H. Reimers år 1947. Båten genomgår nu en omfattande kölrenovering på Yachtsnickeriet. I bild lärlingen Bruno Forsblom Mattsson. Foto: Martin Prieto Beaulieu

– Förutom att renovera båtar har jag ägnat mycket tid åt att sprida kunskap om skötsel och underhåll av träbåtar. Mina många renoveringsprojekt och besiktningar har gett mig djup insikt i båtbyggeriets utveckling i Sverige sedan slutet av 1800-talet, säger Thomas.

Särskilda båtrenoveringar

En bredare krets känner kanske igen namnet från boken ”Träbåtsrenovering”, som har publicerats i flera upplagor på svenska, tyska och senast på engelska.
Thomas är också känd för sina spektakulära renoveringar, såsom skärgårdskryssaren Beatrice Aurore, som reparerades efter att ha kluvits mitt itu i en olycka. Han anlitas flitigt av både professionella inom träbåtsbranschen och entusiaster som behöver expertkunskap.

SK 150 S1 Beatrice Aurore, skärgårdens drottning, bär på en dramatisk historia av olyckor och imponerande renoveringar. År 1987 klövs hon på mitten av en fallande kran under upptagning, men efter över 35 000 timmars arbete sjösattes hon igen, mer strålande än någonsin. Hennes renovering, med Thomas Larssons signum, har gjort henne till en av Sveriges mest omtalade båtar – ett bevis på att inget är omöjligt. Foto: Martin Prieto Beaulieu
SK 150 S1 Beatrice Aurore, skärgårdens drottning, bär på en dramatisk historia av olyckor och imponerande renoveringar. År 1987 klövs hon på mitten av en fallande kran under upptagning, men efter över 35 000 timmars arbete sjösattes hon igen, mer strålande än någonsin. Hennes renovering, med Thomas Larssons signum, har gjort henne till en av Sveriges mest omtalade båtar – ett bevis på att inget är omöjligt. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Betydelsen för det maritima kulturarvet

Thomas Larsson är hedersmedlem i Skärgårdskryssareförbundet (SSKF) och mottagare av Varuna-pokalen 2023. Nyligen mottog Thomas Kungl. Patriotiska Sällskapets Hantverksmedalj. Han är även engagerad i Renoveringsfonden och tidigare i Veteranbåtsfonden, två organisationer som stödjer båtägare med renoveringsprojekt. Med sin långa erfarenhet och djupa insikt är Thomas Larsson en ovärderlig resurs för att bevara Sveriges maritima kulturarv.

Thomas Larsson arbetar metodiskt och systematiskt, med en nyfikenhet som gör att han aldrig tvekar att lära sig mer – även om det innebär att krypa in i trånga utrymmen. Här undersöker han kuttern Edda från 1886, konstruerad av Karl Henning Smith för Gefle Segelsällskap och byggd på Kummelnäs Båtvarv, inte långt från Yachtsnickeriets nuvarande plats. Enligt samtida källor var den unge August Plym verkmästare på Kummelnäs Båtvarv. Foto Martin Prieto Beaulieu
Thomas Larsson arbetar metodiskt och systematiskt, med en nyfikenhet som gör att han aldrig tvekar att lära sig mer – även om det innebär att krypa in i trånga utrymmen. Här undersöker han kuttern Edda från 1886, konstruerad av Karl Henning Smith för Gefle Segelsällskap och byggd på Kummelnäs Båtvarv, inte långt från Yachtsnickeriets nuvarande plats. Enligt samtida källor var den unge August Plym verkmästare på Kummelnäs Båtvarv. Foto Martin Prieto Beaulieu

Trots sin ålder är Thomas fortfarande aktiv och räds inte att ta i när det behövs, även om seglingen nu sker mer sällan.

– Numera seglar vi främst i mindre båtar från familjens fritidsboende vid Himmerfjärden på Södertörn, kommenterar Thomas.

Att ha Thomas Larsson i BHRF styrelse är en stor tillgång; hans kompetens och erfarenheter är ovärderliga. Det finns få, om ens någon, nu levande personer som kan mäta sig med hans meritlista.

Thomas Larsson och Joakim Rodebäck inspekterar Salomes nyproducerade kölstockar i rostfritt stål. Thomas, med sin bakgrund som byggnadsingenjör, kombinerar traditionellt båtbyggarhantverk med avancerade tekniska lösningar – en metod som präglar hans arbete med renovering av klassiska båtar. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Thomas Larsson och Joakim Rodebäck inspekterar Salomes nyproducerade kölstockar i rostfritt stål. Thomas, med sin bakgrund som byggnadsingenjör, kombinerar traditionellt båtbyggarhantverk med avancerade tekniska lösningar – en metod som präglar hans arbete med renovering av klassiska båtar. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Thomas är i grunden byggnadsingenjör, och hans styrka har alltid varit hans kunskaper i konstruktion och hållfasthetsberäkning.

– Men ännu viktigare har utbildningen i fikarummet varit – samspelet med andra som brinner för samma sak. Från början var det Per Wermelin och Anders Blume på Bergviksvarvet, och sedan i nästan 30 år med Harry Johans i lokalerna på gamla Hammarbyverket. Harry var en mentor för mig i början, och jag kunde bidra med mina teoretiska kunskaper. Vi började i en brytningstid mellan träbåtsbyggeri och plastbåtsindustrin, och vi fick i princip uppfinna yrket träbåtsrenovering. Det var Gaff Yacht Society (GYS) och de kreativa personer som verkade där som gav gamla träbåtar ett lyft.

Thomas Larsson, här tillsammans med tidigare vinnare, mottar Varuna-pokalen 2023. Pokalen instiftades av skeppsredaren Erik Brodin i samband med att han köpte skärgårdskryssaren 150:a Varuna år 1916. På 1930-talet vann direktör Bertil Matton pokalen för gott med sin 55:a Tanja, en Estlander-konstruktion från 1923. Därefter gick pokalen i arv inom familjen Matton, som har en gedigen seglarhistoria från Gävle, tills syskonen Sven och Karin Matton valde att återinföra den som 'bragdsilver' vid Skärgårdskryssarregelns 100-årsjubileum år 2008 Foto: Martin Prieto Beaulieu
Thomas Larsson, här tillsammans med tidigare vinnare, mottar Varuna-pokalen 2023. Pokalen instiftades av skeppsredaren Erik Brodin i samband med att han köpte skärgårdskryssaren 150:a Varuna år 1916. På 1930-talet vann direktör Bertil Matton pokalen för gott med sin 55:a Tanja, en Estlander-konstruktion från 1923. Därefter gick pokalen i arv inom familjen Matton, som har en gedigen seglarhistoria från Gävle, tills syskonen Sven och Karin Matton valde att återinföra den som ’bragdsilver’ vid Skärgårdskryssarregelns 100-årsjubileum år 2008 Foto: Martin Prieto Beaulieu

Kunskapsöverföring och lärlingsarbete

Att bemästra sitt yrke kräver inte bara teoretisk kunskap utan också praktisk erfarenhet och, inte minst, dedikation. Under årens lopp har Thomas haft flera lärlingar, inklusive Bobby Cyrus, Andreas Millde och Rikard Söderström, som idag är erkända namn inom träbåtsvärlden. Hans arbete med att kombinera traditionellt hantverk och moderna tekniska lösningar är en inspirationskälla för kommande generationer.

– Jag ser fram emot att bidra med min expertis i styrelsen och hjälpa till att utveckla BHRF till den sammanhållande kraft som den klassiska skepps- och båtvärlden behöver, avslutar Thomas.

Thomas Larsson (längst till vänster) mottar Kungl. Patriotiska Sällskapets Hantverksmedalj vid Hantverkarna Stockholms gesäll- och mästarbrevsutdelning den 6 november 2024 i Blå hallen, Stockholms stadshus. Medaljen hedrar hans enastående insatser för det marina kulturarvet samt hans mångåriga arbete med att renovera och bevara svenska träbåtar. Foto: Susanne Kronholm
Thomas Larsson (längst till vänster) mottar Kungl. Patriotiska Sällskapets Hantverksmedalj vid Hantverkarna Stockholms gesäll- och mästarbrevsutdelning den 6 november 2024 i Blå hallen, Stockholms stadshus. Medaljen hedrar hans enastående insatser för det marina kulturarvet samt hans mångåriga arbete med att renovera och bevara svenska träbåtar. Foto: Susanne Kronholm

Tillsammans med Thomas Larsson tar BHRF nu ett avgörande steg framåt. Hans omfattande erfarenhet och passion för det maritima kulturarvet speglar inte bara hans roll som en nestor inom den klassiska båtvärlden, utan också hans förmåga att inspirera och utbilda nästa generation av båtbyggare. Genom att kombinera traditionellt hantverk med moderna tekniska lösningar fortsätter han att visa vägen för en hållbar framtid för träbåtsrenovering och vård av maritima skatter.

Thomas Larsson är inte bara en förvaltare av det förflutna, utan också en visionär för framtiden. Hans arbete påminner oss om vikten av att bevara vårt maritima kulturarv, samtidigt som han visar att hantverkstraditioner kan anpassas och blomstra i vår moderna tid

/Martin Prieto Beaulieu