Träbåtstradition i fokus: BHRF imponerade efter besök i Valdemarsvik
Träbåtsföreningens brygga i Valdemarsvik erbjuder en unik samling av träbåtar som är en fröjd för ögat. Här kan besökare beundra vackert restaurerade skutor, segelbåtar och motorbåtar – alla med en rik historia och hantverksskicklighet som speglar ett levande kulturarv. Foto: Martin Prieto Beaulieu

 

Stolta medlemmar ur Träbåtsföreningen i Valdemarsvik visar upp sin unika samling av träbåtar. Denna brygga, fylld med veteranbåtar och båtklassiker i alla kategorier, ger staden en unik karaktär. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Stolta medlemmar ur Träbåtsföreningen i Valdemarsvik visar upp sin unika samling av träbåtar. Denna brygga, fylld med veteranbåtar och båtklassiker i alla kategorier, ger staden en unik karaktär. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Inledning

Inför ett styrelsemöte i Karlskrona beslutade delar av BHRFs styrelse att göra ett studiebesök hos Träbåtsföreningen i Valdemarsvik. Besöket arrangerades av Lars Beckman, ordförande i föreningen och styrelseledamot i BHRF. Det blev en upplevelse som överträffade alla förväntningar.

Nej, det är inga gondoler i kanalen, utan Tjustökor från norra Småland: en lillöka, två mellanökor och en storöka. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Nej, det är inga gondoler i kanalen, utan Tjustökor från norra Småland: en lillöka, två mellanökor och en storöka. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Vid kanalen ligger ekorna förtöjda, och i bakgrunden syns Smålandsbron, som idag är ett kulturarv och som markerar gränsen mellan Småland och Östergötland. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Vid kanalen ligger ekorna förtöjda, och i bakgrunden syns Smålandsbron, som idag är ett kulturarv och som markerar landskapsgränser mellan Småland och Östergötland. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Ett unikt kulturarv vid stadens brygga

Föreningen, som bildades år 2000 och idag har cirka 150 medlemmar, har sin egen brygga mitt i stadens centrum. Här visas ett imponerande antal träbåtar – omkring 50 stycken av varierande typer och storlekar. Bryggan, som är exklusiv för träbåtar, erbjuder en samling som inkluderar skutor, motorkryssare, motorbåtar, segelbåtar och snipor. Alla båtar är vackert uppradade och försedda med informativa skyltar, vilket gör detta till en unik sevärdhet för både Valdemarsvik och hela Sverige.

Båtarna vid bryggan ligger snyggt uppradade, alla försedda med informationsskyltar. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Båtarna vid bryggan ligger snyggt uppradade, alla försedda med informationsskyltar. Foto: Martin Prieto Beaulieu

En av föreningens båtar och en av bryggans äldsta, en femhuggare byggd på Karlskrona Örlogsvarv 1898. Foto: Martin Prieto Beaulieu
En av föreningens båtar och en av bryggans äldsta, en femhuggare byggd på Karlskrona Örlogsvarv 1898. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Medlemmarnas passion och engagemang

På bryggan mötte BHRFs delegation några av föreningens engagerade medlemmar. De startade motorn i sin senaste renovering, en skötbåt vid namn Elise, medan en av föreningens grundare berättade om hur föreningen vuxit fram. Trots initialt motstånd har föreningen nu blivit en stolthet för kommunen.

Föreningens senaste renovering, Elsie, en halvdäckad skötbåt från 1932, visas av Rolf Molin och Bengt Aronsson som senare startade Elsies maskin. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Föreningens senaste renovering, Elise, en halvdäckad skötbåt från 1932, visas av Rolf Molin och Bengt Aronsson som senare startade Elsies maskin. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Rolf “Molle” Molin var med och grundade föreningen år 2000. – Det är aldrig för sent att göra en insats, säger Molle. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Rolf “Molle” Molin var med och grundade föreningen år 2000. – Det är aldrig för sent att göra en insats, säger Molle. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Verkstad och pågående projekt

Besöket inkluderade även en rundtur i föreningens verkstad och uppställningsplats, där flera pågående renoveringsprojekt kunde beskådas. Dessa projekt vittnar om det stora engagemang och den expertis som finns i föreningen, och ger hopp om framtida framgångar.

Båtbyggaren Johan Hallkvist visar upp ett kommande renoveringsprojekt, Wawwa, för Fredrik Leijonhufvud och Thomas Larsson. För övrigt var det Johans far som var en av initiativtagarna till föreningens bildande. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Båtbyggaren Johan Hallkvist visar upp ett kommande renoveringsprojekt, Wawwa, för Fredrik Leijonhufvud och Thomas Larsson. För övrigt var det Johans far som var en av initiativtagarna till föreningens bildande. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Mälar 22 Gun S-133, byggd 1947, renoveras av Erik Persson. Förhoppningsvis kan den beskådas vid hamnen nästa sommar. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Mälar 22 Gun S-133, byggd 1947, renoveras av Erik Persson. Förhoppningsvis kan den beskådas vid hamnen nästa sommar. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Ett besök som gjorde intryck

Det tre timmar långa besöket i Valdemarsvik lämnade ett starkt intryck på BHRFs ledamöter, Thomas Larsson, Fredrik Leijonhufvud och Martin Prieto Beaulieu. Träbåtsföreningen i Valdemarsvik har åstadkommit något som är värt att erkänna och kan tjäna som inspiration för andra kommuner runt om i landet. Förhoppningen är nu att detta initiativ fortsätter att växa och utvecklas till en av Sveriges främsta destinationer för vårt flytande och levande kulturarv.

Anders Elofsson och Jörgen Lycke reparerar motor på föreningens sportbåt, Irene, en campingbåt från 1950-talet. Till höger skymta en Ess-båt från 1959, Sea Witch. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Anders Elofsson och Jörgen Lycke reparerar motor på föreningens sportbåt, Irene, en campingbåt från 1950-talet. Till höger skymta en Ess-båt från 1959, Sea Witch. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Avslutande tankar

Träbåtsföreningen i Valdemarsvik har gjort ett enastående arbete, men för att nå nästa nivå behövs både vilja och ekonomiskt stöd. Vårt gemensamma flytande kulturarv förtjänar att bevaras, brukas, visas upp och utvecklas för framtida generationer.

Text och bild / Martin Prieto Beaulieu

Skutskeppare Lars Lind äger kuttern Venus, även känd som "Piratskeppet" eller “Potatisbåten”, som används vid aktiviteter för barn och ungdomar. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Skutskeppare Lars Lind äger kuttern Venus, även känd som ”Piratskeppet” eller “Potatisbåten”, som används vid aktiviteter för barn och ungdomar. Foto: Martin Prieto Beaulieu

En av Valdemarsviks maritima juveler, den gaffelriggade slupen Venus, byggd i Danmark 1930, renoverad med patinan i behåll. Foto: Martin Prieto Beaulieu
En av Valdemarsviks maritima juveler, den gaffelriggade slupen Venus, byggd i Danmark 1930, renoverad med patinan i behåll. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Föreningens medlemmar renoverar och servar gamla båtmotorer. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Föreningens medlemmar renoverar och servar gamla båtmotorer. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Det var mycket att se. I ett stort hangar fanns ytterligare båtar. Sten Carlsson guidar oss i föreningens stora hangar. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Det var mycket att se. I ett stort hangar fanns ytterligare båtar. Sten Carlsson guidar oss i föreningens stora hangar. Foto: Martin Prieto Beaulieu