Med 48 timmar kvar laddar Stockholms skärgård för årets Saltkråkan Race – ”Östkustens tyngsta regatta för segelfartyg”. 18 fartyg är anmälda, från äldsta deltagaren S/Y Ellen (1898) till yngsta och största, Briggen Tre Kronor (2008). Regattan samlar skonare, galeaser, kuttrar och andra riggar i storlekar 12–35 meter – där alla ombord hittar en plats att bidra.
Tre fartyg i fokus

S/Y Ellen (1898) – skolsegelfartyg och ”flytande kollogård”. ”För oss handlar Saltkråkan Race inte bara om kappsegling, utan om att föra traditionen vidare… i år står [våra unga ledare] själva vid rodret. Det är vår största vinst,” säger Peter Munkert, ordförande för Stiftelsen S/Y Ellen.

T/S Constantia (1908) – danskt byggd slätskonert, nyligen tvåa i Fyn Runt. ”Att segla i Saltkråkan Race är en chans att mäta oss mot andra klassiska fartyg… stolta över att visa att en över hundra år gammal skonert fortfarande kan hävda sig,” säger befälhavare Michel Salloum.

Anna Sofia (1913) – galeasriggad hajkutter, känd för många Ship Shape-vinster. ”I Saltkråkan Race är det gemenskapen som lockar oss tillbaka år efter år… alla kan bidra ombord,” säger delägaren Anna Grahn.
Bland de deltagande fartygen finns också vedjakten Sofia Linnea och segelfartyget Sunbeam – båda medlemmar i BHRF.
Kulturarvet i segel
”Att se fartyg från tre sekel mötas på samma startlinje är en upplevelse för både seglare och publik… kulturarvet lever på öppet hav,” säger tävlingsledare Fredrik Karlsson.
Stöd
Årets race genomförs med stöd av Sjöhistoriska museet, Vrak – Museum of Wrecks, Båthistoriska Riksförbundet och TCSmide.
Läs mer och uppdateringar: saltkrakanrace.se
/Martin Prieto Beaulieu

