
“Petterssonbåten” Emmy – hantverk i modern tidEn nybyggd halvracermotorbåt inspirerad av en 1930-talsklassiker har nyligen sjösatts i Tyresö. Med över 2 500 timmars arbete har Pär Wahlgren förverkligat drömmen om en traditionell Petterssonbåt, byggd från grunden efter originalritningar med några mindre modifieringar – något han berättar om i en intervju med tidningen Mitti Stockholm.
Petterssonbåten Emmy är resultatet av flera års kvälls- och helgarbete i ett garage i Tyresö. Båtbyggaren Pär Wahlgren har följt 1930-talets ritningar för att återskapa de karaktäristiska linjerna från C.G. Petterssons välkända design. Projektet har krävt stor hantverksskicklighet.

– jag inspirerades av CGP:s ritning Nr. 836, men ritade om språnget och framhävde Petterssons “öra”, berättar Pär Wahlgren.
Skrovet är byggt i kryssfaner sammanfogat med moderna limtekniker, medan mahogny dominerar inredning och detaljer. Ombord har Pär lagt stor omsorg på både funktion och stil, med specialgjorda beslag och navigationsutrustning som förenar ett klassiskt utseende med digital teknik.

Båtens namn är valt som en personlig hyllning till hans moster Emmy. Sjösättningen vid Raksta båtklubb blev ett tillfälle att fira med vänner och familj. Under sommaren planerar Pär att utforska Stockholms skärgård med sin nybyggda klassiker.

C.G. Petterssons båtar är välkända för sin långsmala form och raka stäv, och har blivit symboler för svensk motorbåtshistoria. Majoriteten byggdes under första hälften av 1900-talet, ofta i storlekar runt 8–10 meter. Idag är de eftertraktade kulturarvsbåtar som vittnar om en unik epok i svenskt båtliv. I Motor Yacht Society’s arkiv finns över 150 registrerade Petterssonbåtar, vilket visar på det stora intresset för att bevara och dokumentera dessa klassiker.

Pär Wahlgren, som är utbildad båtbyggare (på den anrika Storebro båtbyggarskola i Småland, nedlagd sedan många år) och har erfarenhet som träslöjdslärare, beskriver sitt projekt som mer än bara ett bygge:
– Det byggs knappt några svenska klassiska träbåtar längre, så det känns lite som att jag bidrar till att bevara ett kulturarv, säger han i en intervju med Mitti Stockholm.

För den som vill fördjupa sig i Pärs projekt finns dessutom filmer från ROCA Industry (se nedan), där Pär delar med sig av erfarenheter, lärdomar och råd till andra som är intresserade av att bygga en liknande båt.
/Martin Prieto Beaulieu
Fakta: Tekniska specifikationer för Emmy

Baserad på GCP:s ritning 846
- Maxfart: cirka 18 knop
- Längd: 6,25 m
- Bredd: 1,6 m
- Djupgående: 0,6 m
- Motor: Diesel, 52 hk

Filmer från ROCA Industry
Pär Wahlgrens Petterssonbåt nästan klar
”Båten till 40 procent klar”
”Har hittills lagt ner 250 timmar på min fritid”
”Tycker det är kul att bygga en svensk båt”