Nationaldagen tillägnas det flytande kulturarvet
Foto: Martin Prieto Beaulieu

Veteranbåtsfestivalen i Wasahamnen 6–8 juni – en folkfest för alla generationer

Wasahamnen fylls av klassiska båtar under Veteranbåtsfestivalen – en av årets höjdpunkter för maritimt kulturarv. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Wasahamnen fylls av klassiska båtar under Veteranbåtsfestivalen – en av årets höjdpunkter för maritimt kulturarv. Foto: Martin Prieto Beaulieu

När Sverige firar nationaldagen den 6 juni sker det med flaggspel, musik – och en parad av klassiska båtar mitt i hjärtat av huvudstaden. Då inleds årets Veteranbåtsfestival i Wasahamnen, landets största mötesplats för älskare av klassiska båtar och levande maritimt kulturarv.

– Veteranbåtsfestivalen är en hyllning till Sveriges flytande kulturarv. Här möter allmänheten både båtar och entusiasterna bakom dem – på riktigt nära håll, säger Jan Linnros, ordförande i Veteranbåtsföreningen, som står bakom arrangemanget tillsammans med Sjöhistoriska museet och Wasahamnen.

Festivalen, den 23:e i ordningen, hålls i direkt anslutning till Skärgårdsmässan på Djurgården och bjuder på en uppställning som saknar motstycke: ett 70-tal klassiska båtar – segel, motor och mycket däremellan – med byggår från 1880-talet och framåt. Här återfinns allt från små snipor och folkbåtar till skärgårdskryssare, plymdroskor och salongsbåtar av kunglig klass. Ett särskilt inslag är det stora antalet vackra Tiedemankryssare från 1950- och 60-talen.

Edda från 1886 – en av Sveriges äldsta seglande fritidsbåtar – finns på plats n i Wasahamnen. Foto: Gustaf Holgersson
Edda från 1886 – en av Sveriges äldsta seglande fritidsbåtar – finns på plats n i Wasahamnen. Foto: Gustaf Holgersson

Bland de mest unika fartygen i årets uppställning märks:

  • Edda (1886) – en av Sveriges äldsta seglande kuttrar, ritad av Karl Henning Smith, fortfarande i bruk.
  • Ester (1901) – en extrem fenkölsracer ritad av Gunnar Mellgren, bärgad efter 75 år under ytan och i dag en internationellt uppmärksammad och prisbelönt båt.
  • Alba II (1912) – en 18 meter lång salongsbåt ritad av Hugo Schubert, bärgad och återställd efter tre decennier på havets botten.
  • Loris (1913) – Ivar Kreugers eleganta motoryacht, ritad av Knut Ljungberg, nyrenoverad efter den förödande branden 2023.
  • Eva (1930) – klassisk plymdroska ritad av Carl Plym, med svepande linjer och karakteristiskt akterspegelparti.

Den kanske mest udda båten i sammanhanget – dock inte illa ändå – är den gråmålade mahognypjäsen på 28 meter: minsveparen M21. Eller kanske vikingaskeppet Viking Plym från 1912 – en verklig representant för den nordiska klinkbåtstraditionen, som sedan 2021 är upptagen på Unescos representativa lista över mänsklighetens immateriella kulturarv.

Fenkölsracern Ester, ursprungligen byggd 1901, är idag en prisbelönt jakt som väcker internationell uppmärksamhet. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Fenkölsracern Ester, ursprungligen byggd 1901, är idag en prisbelönt jakt som väcker internationell uppmärksamhet. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Kliv ombord i historien

Festivalens stora styrka är dess öppenhet. Under lördagen håller ägare och skeppare sina båtar öppna för besökare. Här finns chansen att kliva ombord, känna på träarbetet och höra berättelserna direkt från människorna som vårdar dessa flytande kulturarv.

Det bjuds också på musik, marknad, utställningar och ett gediget program med flera höjdpunkter:

  • Fredag 6 juni kl. 15: Nationaldagsdefilering utanför Vasamuseet och Sjöhistoriskas fartygspir med konferencier Stefan Iwanowski, expert på klassiska båtar.
  • Lördag 7 juni: Peter Norlin Memorial Classic, en tuff regatta för klassiska segelbåtar i regi av Sail Yacht Society.
  • Lördag eftermiddag: Utdelning av Hederspumpen, ett prestigefyllt pris till någon som särskilt bidragit till att värna, vårda och visa våra historiska fritidsbåtar.
  • Middag på restaurang Els vid Vikingamuseet – med utdelning av Båtmässan – Allt för sjöns stora pris!
  • Söndag 8 juni: Möjlighet att följa med på en guidad visning av Nya Djurgårdsvarvet, där historiska och nutida båtprojekt möts.

Alba II från 1912, ritad av Hugo Schubert, är ett praktexempel på svensk motoryachtdesign – återställd efter 30 år på havets botten. Foto: Jan Linnros
Alba II från 1912, ritad av Hugo Schubert, är ett praktexempel på svensk motoryachtdesign – återställd efter 30 år på havets botten. Foto: Jan Linnros

Sveriges största veteranbåtsförening

Veteranbåtsfestivalen arrangeras av Veteranbåtsföreningen, en ideell, rikstäckande förening med uppgift att dokumentera fritidsbåtens historia och att medverka till att veteranbåtskulturen hålls levande.

Föreningen bildades för 52 år sedan av SBU, SSF och SXK i samarbete med Sjöhistoriska museet.

Med sitt motto “Värna – Vårda – Visa” arbetar Veteranbåtsföreningen med fritidsbåtar av alla slag – även moderna, som en dag kommer att bli framtidens veteranbåtar. Föreningen har idag tusentals medlemmar över hela landet och ett kansli i klassisk marin miljö på Skeppsholmen i Stockholm.

Några av föreningens mest uppskattade verksamheter:

  • Veteranbåtsarkivet, med över 50 000 skannade båtritningar, tillgängliga på webben.
  • Veteranbåtsfonden, som stödjer renovering och bevarande av äldre båtar.
  • Tidningen Veteranbåten – utgiven i över 40 år, fylld av aktualiteter, historik och inspiration.
  • Veteranbåtsfestivalen, Classic Boat på båtmässan Allt för sjö i Stockholm och medverkar i Träbåtsfestivalen i Skärhamn.
  • Ett omfattande referensbibliotek, öppet för medlemmar och forskare, med äldre båtlitteratur och tidningssamlingar.

Loris (1913), Ivar Kreugers motoryacht, återställd efter branden 2023 – ett svenskt teknikhistoriskt mästerverk åter i sin glans. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Loris (1913), Ivar Kreugers motoryacht, återställd efter branden 2023 – ett svenskt teknikhistoriskt mästerverk åter i sin glans. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Eva (1930), ritad av Carl Plym, representerar svensk småbåtselegans när den är som bäst. Foto: Veteranbåtsföreningen
Eva (1930), ritad av Carl Plym, representerar svensk småbåtselegans när den är som bäst. Foto: Veteranbåtsföreningen

Ett arbete värt att hylla

– Veteranbåtsföreningen gör ett ovärderligt arbete som inte får den uppmärksamhet det förtjänar. Deras insatser för att dokumentera, tillgängliggöra och levandegöra vår marina historia är av stort kulturhistoriskt värde, säger Dan Thorell, ordförande i Båthistoriska Riksförbundet (BHRF).

För fullständigt program och information om båtarna – besök: www.veteranbaten.se

/Martin Prieto Beaulieu

Vid frågor om Veteranbåtsfestivalen eller Veteranbåtsföreningen hänvisar vi till Jan Linnros, ordförande i Veteranbåtsföreningen. 070-695 91 95 – linnros@kth.se. Har du frågor om Båthistoriska Riksförbundet (BHRF) är du välkommen att kontakta Dan Thorell, förbundsordförande 070-645 82 78 – ordforande@bhrf.se

Under lördagen berättar intendent Fredrik Blomkvist från Sjöhistoriska museet om K-märkning av klassiska båtar – ett statligt kulturarvsinitiativ som lyfter särskilt värdefulla fritidsbåtar.
Under lördagen berättar intendent Fredrik Blomkvist från Sjöhistoriska museet om K-märkning av klassiska båtar – ett statligt kulturarvsinitiativ som lyfter särskilt värdefulla fritidsbåtar.
Veteranbåtsföreningens hedersutmärkelse, ”Hederspumpen”, är ett vandringspris som tilldelas den person som juryn anser ha gjort ett synnerligen berömvärt arbete för att främja veteranbåtskulturen i Sverige. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Veteranbåtsföreningens hedersutmärkelse, ”Hederspumpen”, är ett vandringspris som tilldelas den person som juryn anser ha gjort ett synnerligen berömvärt arbete för att främja veteranbåtskulturen i Sverige. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Vid studiebesöket på Nya Djurgårdsvarvet får man möjlighet att besöka båthallen, där träbåtar renoveras av båthantverkarna Mattias Malmros och Johan Nilsson – alltid med hög hantverkskvalitet och respekt för tradition. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Vid studiebesöket på Nya Djurgårdsvarvet får man möjlighet att besöka båthallen, där träbåtar renoveras av båthantverkarna Mattias Malmros och Johan Nilsson – alltid med hög hantverkskvalitet och respekt för tradition. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Glimtar från Veteranbåtsfestivalen 2024