Carlscrona Veteranbåtar – ett maritimt kulturcentrum i Karlskrona
Carlscrona Veteranbåtars varv på Saltö i Karlskrona har utvecklats till en turistattraktion och ett maritimt kulturcentrum. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Carlscrona Veteranbåtars varv på Saltö i Karlskrona har utvecklats till en turistattraktion och ett maritimt kulturcentrum. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Carlscrona Veteranbåtars varv på Saltö i Karlskrona har utvecklats till en turistattraktion och ett maritimt kulturcentrum. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Med levande träbåtsvarv, unika utställningar och sjögående kulturarv lockar Carlscrona Veteranbåtar varje sommar tusentals besökare. Nu blickar föreningen framåt mot visionen om ett permanent båthistoriskt museum – som kan göra Karlskrona till en ännu starkare båthistorisk destination.

I Tälthall 1 möter besökaren ”Båthistoriskas Wall of Fame” – 32 svenska båtkonstruktörer som haft avgörande betydelse för fritidsbåtskulturen. En central del av utställningen som väckt stort intresse. Foto: Martin Prieto Beaulieu
I Tälthall 1 möter besökaren ”Båthistoriskas Wall of Fame” – 32 svenska båtkonstruktörer som haft avgörande betydelse för fritidsbåtskulturen. En central del av utställningen som väckt stort intresse. Foto: Martin Prieto Beaulieu

För fjärde sommaren i rad har Carlscrona Veteranbåtar (CVB) öppnat dörrarna till sin Båthistoriska utställning på Saltö Varv i Karlskrona. Här möter besökaren ett levande träbåtsvarv där föreningens båtar visas både färdigrenoverade och under arbete – alltid med målet att de ska vara sjögående och en del av vårt levande kulturarv.

Utställningen kompletteras med representativa båtar – både under renovering och färdigrenoverade – som visar bredden i den svenska fritidsbåtskulturen. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Utställningen kompletteras med representativa båtar – både under renovering och färdigrenoverade – som visar bredden i den svenska fritidsbåtskulturen. Foto: Martin Prieto Beaulieu

I utställningen ryms bland annat:

  • Wall of Fame med presentationer av 32 framstående svenska båtkonstruktörer.
  • Klinkbåtstraditionen, upptagen på UNESCO:s lista över immateriella kulturarv.
  • Informationshörnan med samarbetspartners som Sjöhistoriska museet, BHRF, Motor Yacht Society, Veteranbåtsföreningen och Litorina folkhögskola.
  • Bryggan, där klassiska blekingsekor, jaktkanoter och konstruktioner av C.G. Pettersson, Stig Tiedemann och Knud H. Reimers visas i sitt rätta element.
Vid föreningens brygga visas både färdigrenoverade och nybyggda klassiska båtar – från blekingsekor och jaktkanoter till eleganta konstruktioner av C.G. Pettersson, Stig Tiedemann och Knud H. Reimers. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Vid föreningens brygga visas både färdigrenoverade och nybyggda klassiska båtar – från blekingsekor och jaktkanoter till eleganta konstruktioner av C.G. Pettersson, Stig Tiedemann och Knud H. Reimers. Foto: Martin Prieto Beaulieu

En viktig del av verksamheten är också miljöarbetet. Genom projektet Miljömässigt hållbart ägande av en klassisk båt har CVB infört en modern båtbottentvätt och en miljöplan som visar vägen för hållbar träbåtsskötsel.

Genom projektet Miljömässigt hållbart ägande av en klassisk båt har föreningen infört en modern båtbottentvätt där allt tvättvatten renas och återanvänds i ett slutet system – en viktig insats för att bevara träbåtar på ett hållbart sätt. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Genom projektet Miljömässigt hållbart ägande av en klassisk båt har föreningen infört en modern båtbottentvätt där allt tvättvatten renas och återanvänds i ett slutet system – en viktig insats för att bevara träbåtar på ett hållbart sätt. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Under 2025 har utställningen lockat omkring 1 200 besökare på Saltö Varv, men genom deltagande på mässor, lotterier och andra evenemang har CVB nått närmare 100 000 personer.

Båtsnickeriet på Saltö varv berättar historien om bröderna Törnqvists båtbyggeri från 1940-talet och visar den miljö där klassiska jaktkanoter, snipor och havskryssare byggdes. Här får besökaren en inblick i traditionellt träbåtshantverk och vad som krävs för att bevara en klassisk båt. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Båtsnickeriet på Saltö varv berättar historien om bröderna Törnqvists båtbyggeri från 1940-talet och visar den miljö där klassiska jaktkanoter, snipor och havskryssare byggdes. Här får besökaren en inblick i traditionellt träbåtshantverk och vad som krävs för att bevara en klassisk båt. Foto: Martin Prieto Beaulieu

När nu CVB stänger ner utställningen för året och utvärderar sommaren står det klart att intresset för det flytande kulturarvet är stort. På längre sikt är målet att skapa ett permanent båthistoriskt museum i Karlskrona – öppet för allmänheten och med fokus på att samla, bevara och visa både materiellt och immateriellt kulturarv.

Helgen den 22–25 juni gästade M/Y Lilian Karlskrona. Den 30 meter långa motoryachten, ritad av C.G. Pettersson och byggd på Södra varvet 1916, är det största fartyget i sitt slag. Efter 90 år i England återvänder hon nu till Sverige – ett unikt kulturhistoriskt värde som tryggas genom överlåtelse till Motor Yacht Society. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Helgen den 22–25 juni gästade M/Y Lilian Karlskrona. Den 30 meter långa motoryachten, ritad av C.G. Pettersson och byggd på Södra varvet 1916, är det största fartyget i sitt slag. Efter 90 år i England återvänder hon nu till Sverige – ett unikt kulturhistoriskt värde som tryggas genom överlåtelse till Motor Yacht Society. Foto: Martin Prieto Beaulieu

En sådan satsning kan komplettera Marinmuseet och Blekinge Länsmuseum och ytterligare öka Karlskronas attraktivitet som båthistorisk destination. CVB tillhör därmed en liten grupp föreningar i landet som bedriver en omfattande verksamhet med varv och bygga, utbildningar, projektbåtar och utåtriktad verksamhet. Det gör föreningen till vad som skulle kunna kallas ett maritimt kulturcentrum, i likhet med Waldemarsviks Träbåtsförening, Heleneborgs Båtklubb och Träbåtssällskapet Skeppsmyran i Stockholm. Det är av största vikt att både regionala och kommunala myndigheter inser utvecklingspotentialen i dessa platser och verksamheter.

/Martin Prieto Beaulieu