Carl Gustaf Pettersson-Sällskapet ny medlem i BHRF
Foto: Martin Prieto Beaulieu
Mait Knuts har varit ordförande i CGP-Sällskapet i 30 år. Nu känner hon att det är dags att någon annan tar över rodret – eller ratten. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Mait Knuts har varit ordförande i CGP-Sällskapet i 30 år. Nu känner hon att det är dags att någon annan tar över rodret – eller ratten. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Liten men vass – så kan CGP-Sällskapet bäst beskrivas. Sedan 1996 har den ideella föreningen samlat kunskap, ritningar och berättelser om Carl Gustaf Petterssons båtar. Inför 30-årsjubileet 2026 – samma år som CGP fyller 150 – ansluter sällskapet till BHRF för att stärka arbetet med det levande kulturarvet.

Året var 1996 när en grupp ägare till Petterssonbåtar bestämde sig för att hjälpas åt. Det handlade inte om vilka Petterssonbåtar som helst, utan om de som burit namnet Wiking följt av ett romerskt nummer, Wiking XI, Wiking X och Wiking V. Denna första Wiking-träff blev så lyckad att gruppen samlades igen året därpå, 1997. Den gången deltog Carl Stuart, en dubbelruffad “uppföljare” till Wiking X. Det var då man formellt grundade sällskapet, tog fram stadgarna – och lade grunden till det som skulle bli CGP-Sällskapet.

Fotoalbum med bilder från den första Wiking-träffen på Harö i augusti 1996. Med: Wiking XI, Wiking X och Wiking V. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Fotoalbum med bilder från den första Wiking-träffen på Harö i augusti 1996. Med: Wiking XI, Wiking X och Wiking V. Foto: Martin Prieto Beaulieu

”Vi ville samla kunskapen – innan den försvinner”

Vi möter Mait Knuts, sällskapets ordförande sedan starten. Vid hennes sida finns maken Peo Knuts – inom sällskapet kallade ”Fru och Herr ordförande”.

– Sällskapet bildades av några entusiaster som ville ta till vara intresset för CGP-båtarna och samla historier och berättelser om dem. Vi ville också dokumentera och bevara ritningar och litteratur för eftervärlden, berättar Mait.

Den 19 juli 1997 skrevs det första protokollet – dagen då Sällskapet grundades. Startkapitalet bestod av en krona, donerad av den nyutnämnde kassören. Ett av de första besluten var att ta fram en CGP-vimpel för båtarna. Foto: Dan Thorell
Den 19 juli 1997 skrevs det första protokollet – dagen då Sällskapet formellt grundades. Startkapitalet bestod av en krona, donerad av den nyutnämnde kassören. Ett av de första besluten var att ta fram en CGP-vimpel för båtarna. Foto: Dan Thorell

Låg profil – stark närvaro

CGP-Sällskapet håller en låg offentlig profil men syns där det verkligen räknas: på vinter- och sommarträffar, medlemsmöten samt vid veteranbåtsfestivaler och träbåtsträffar. Genom åren har Sällskapet haft ett nära samarbete med Veteranbåtsföreningen. CGP-båtarna känns igen på Petterssons linjer; många byggdes av både yrkesbyggare och hängivna amatörer efter CGP:s ritningar.

Det är svårt att förbise salongsbåten Vi Tre – ritad 1907 av C.G. Pettersson och byggd vid Gustav Ericssons Automobilfabrik i Stockholm. Som en av de tidigaste fritidsmotorbåtarna är hon den tredje äldsta kända bevarade CGP-konstruktionen. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Det är svårt att förbise salongsbåten Vi Tre – ritad 1907 av C.G. Pettersson och byggd vid Gustav Ericssons Automobilfabrik i Stockholm. Som en av de tidigaste fritidsmotorbåtarna är hon den tredje äldsta kända bevarade CGP-konstruktionen. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Sällskapet håller samtidigt ett öga på beståndet. En del båtar har försvunnit eller sålts utomlands, andra lever vidare och kan beskådas under sommarhalvåret.

Heleneborgs Båtklubb har det största antalet Petterssonbåtar i landet – över 20 ligger i Pålsundet i Stockholm. Motor Yacht Society (MYS) har i sin matrikel över 120 båtar. Sällskapet har själva en databas med över 150 identifierade Petterssonbåtar – men listan behöver uppdateras, säger Mait.

Mer än ”den lilla med örat”

I Sjöhistoriska museets magasin på Rindö finns Wiking X, kanske C.G. Petterssons mest kända båt. År 1925 gjorde han en uppmärksammad resa runt Skandinavien för att marknadsföra Penta-motorn – och samtidigt sig själv som konstruktör. Turen fortsatte till Baltikum och en bit ned längs Atlantkusten. Foto: Martin Prieto Beaulieu
I Sjöhistoriska museets magasin på Rindö finns Wiking X, kanske C.G. Petterssons mest kända båt. År 1925 gjorde han en uppmärksammad resa runt Skandinavien för att marknadsföra Penta-motorn – och samtidigt sig själv som konstruktör. Turen fortsatte till Baltikum och en bit ned längs Atlantkusten. Foto: Martin Prieto Beaulieu

De flesta tänker ”Petterssonbåt” som en liten, cirka sju meter lång träbåt med det karakteristiska ”örat”. Men C.G. Pettersson var mycket mer.

– Det finns över tusen ritningar – från mindre båtar till större fartyg, från fritidsbåtar till arbetsbåtar. Variationen är stor och CGP har en särställning bland svenska båtkonstruktörer, en riktig legend, förklarar Mait.

Nu medlem i BHRF – för det levande kulturarvet

Valkyrian – ritad 1910 av C.G. Pettersson och byggd vid Nymans Verkstäder i Uppsala – hör till den tidiga generationen klassiska fritidsmotorbåtar som gjorde Pettersson legendarisk genom både skicklighet och produktionens omfång. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Valkyrian – ritad 1910 av C.G. Pettersson och byggd vid Nymans Verkstäder i Uppsala – hör till den tidiga generationen klassiska fritidsmotorbåtar som gjorde Pettersson legendarisk genom både skicklighet och produktionens omfång. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Våren 2025 valde CGP-Sällskapet att gå med i Båthistoriska Riksförbundet (BHRF) och blir därmed en del av ett nätverk med över trettio organisationer som verkar för att bruka och bevara vårt flytande kulturarv.

– Det är viktigt att vi samarbetar för att ta hand om våra äldre båtar – men också kunskapen och traditionerna runt dem. En Petterssonbåt är mer än en båt; den är en kulturbärare som påminner om en epok. Det är inte många konstruktörer som har fått en båttyp uppkallad efter sig, säger Mait.

Mot 2026 – samarbete och jubileum

Motorbåten Carl Stuart från 1931 är en av C.G. Petterssons välbevarade konstruktioner. Med dokumenterad bakgrund, också i militär tjänst, har hon Carlskrona Veteranbåtar (CVB) som hemmahamn. Det goda grundskicket har möjliggjort en 20-årig återställning nära originalet. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Motorbåten Carl Stuart från 1931 är en av C.G. Petterssons välbevarade konstruktioner. Med dokumenterad bakgrund, också i militär tjänst, har hon Carlskrona Veteranbåtar (CVB) som hemmahamn. Det goda grundskicket har möjliggjort en 20-årig återställning nära originalet. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Sedan sommarträffen 2025 har Mait lämnat över ordförandeklubban i Sällskapet till Christoffer von Wachenfeldt – ett hedersamt uppdrag, men också ett stort ansvar. Inledningsvis kommer arbetet att fokusera på att digitalisera sällskapets arkiv, utveckla ett nätverk av CGP-ambassadörer som ska vara länken till båtklubbar runt om i landet, samt att stärka samarbetet med andra organisationer såsom BHRF, Veteranbåtsföreningen och Motor Yacht Society (MYS).

Inför 2026 har CGP-Sällskapet, Heleneborgs Båtklubb, Waldemarsviks Träbåtsförening, Carlskrona Veteranbåtar, Västkustens Träbåtsförening, m.fl. beslutat att samordna sina insatser för att uppmärksamma C.G. Petterssons gärning och göra hans båtar mer tillgängliga för allmänheten. Under hösten genomförs en kartläggning av Petterssonbåtar, och jubileumsåret inleds med ett heldagsseminarium, arrangerat i samarbete med Sjöhistoriska museet.

/Martin Prieto Beaulieu

Heleneborgs Båtklubbs (HBK) båtar vid Pålsundet i Stockholm. Närmast syns Fiorella, en av HBK:s tjugotal Petterssonbåtar, konstruerad 1912 av C.G. Pettersson och byggd hos Bröderna Larsson i Kristinehamn – en tidig och vacker representant för den snabbgående fritidsbåten. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Heleneborgs Båtklubbs (HBK) båtar vid Pålsundet i Stockholm. Närmast syns Fiorella, en av HBK:s tjugotal Petterssonbåtar, konstruerad 1912 av C.G. Pettersson och byggd hos Bröderna Larsson i Kristinehamn – en tidig och vacker representant för den snabbgående fritidsbåten. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Fakta: CGP-Sällskapet

  • Grundat: Den 19 juli 1997, efter den första CGP-träffen 1996
  • Inriktning: Dokumentera, bevara och sprida kunskap om C.G. Petterssons båtar
  • Medlemskap: Sedan 2025 medlem i BHRF
  • Aktiviteter: Vinter-/sommarträffar, medlemsmöten, medverkan på veteranbåts- och träbåtsarrangemang
  • Resurser: Databas över identifierade Petterssonbåtar, ritningar och litteratur
CGP-Sällskapet har en egen standert, och många Petterssonbåtsägare är även medlemmar i MYS.
CGP-Sällskapet har en egen standert, och många Petterssonbåtsägare är även medlemmar i MYS.