Båthistoriska destinationer #2: Fjäderholmarna – Allmogebåtarnas museum i skärgårdens port
Mellanöka Sjöfröken, byggd ca1880, troligen Möja. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Båthistoriska destinationer #2

Nedanför museet ligger föreningens brygga, där de sjösatta båtarna förtöjs när de inte är ute och seglar i skärgården. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Nedanför museet ligger föreningens brygga, där de sjösatta båtarna förtöjs när de inte är ute och seglar i skärgården. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Fjäderholmarna, bara 30 minuters båtresa från Stockholms innerstad, är huvudstadens närmaste skärgårdsöar och en populär sommarutflykt för både stockholmare och turister. Ögruppen är en del av Nationalstadsparken och förvaltas sedan 1982 av Kungliga Djurgårdens Förvaltning. Här samsas restauranger, hantverkare, teater, museum och gästhamn med en levande båtkultur på tröskeln till Stockholms skärgård.

Allmogebåtarnas museum och föreningens verksamhet

Foto: Martin Prieto Beaulieu
Foto: Martin Prieto Beaulieu

På Stora Fjäderholmen, vid den östra viken, ligger ett unikt båtmuseum inrymt i ett gammalt kruthus. Det drivs av den ideella föreningen Allmogebåtarna, som har över 1300 medlemmar i Norden och arbetar för att bevara nordiska bruksbåtar och den kultur som omgett dem.

Allmogebåtarnas museum ligger i ett före detta kruthus vid den östra viken på Stora Fjäderholmen. I byggnaden finns även en liten butik. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Allmogebåtarnas museum ligger i ett före detta kruthus vid den östra viken på Stora Fjäderholmen. I byggnaden finns även en liten butik. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Museet är öppet sommartid i mån av tillgänglig bemanning och kompletteras med flera öppna bodar längs stranden där besökare dygnet runt kan se delar av samlingarna.

Genom donationer har arbetslaget samlat ett femtiotal båtar representativa för Stockholms skärgård från sent 1800-tal och framåt. Vissa sjösätts och brukas av medlemmar, andra förvaras på land eller visas i och utanför museet på Fjäderholmarna. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Genom donationer har arbetslaget samlat ett femtiotal båtar representativa för Stockholms skärgård från sent 1800-tal och framåt. Vissa sjösätts och brukas av medlemmar, andra förvaras på land eller visas i och utanför museet på Fjäderholmarna. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Föreningens verksamhet innefattar dokumentation, vård, renovering och brukande av traditionella båttyper från hela landet – men i Stockholm är det framför allt skärgårdens egna båtar som står i centrum.

Foto: Martin Prieto Beaulieu
Foto: Martin Prieto Beaulieu
Foto: Martin Prieto Beaulieu
Foto: Martin Prieto Beaulieu

Samlingar: båtarna på land och i sjön

På land står ett stort antal båtar uppställda under bar himmel, och vid föreningens brygga nedanför museet ligger de sjösatta båtarna – såvida de inte är ute och seglar. Samlingarna omfattar närmare 50 båtar som använts för fiske, transporter och annat kustnära arbete i Stockholms skärgård från sent 1800-tal och framåt.

Södermans Storöka, byggd 1882 av Erik Söderman, Söderöra. Foto: Martin Prieto
Södermans Storöka, byggd 1882 av Erik Söderman, Söderöra. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Bland dessa märks:

  • Södermans storöka (byggd 1882) – en av två kända bevarade original, tidigare utställd på Sjöhistoriska museet.
  • Fridhemmaren (1921) – en motorskötbåt från Ljusterö, typisk för trakten.
  • Alma (1898) – en ”strömmingsjagare” med dubbla master.
  • Jeppe (1860) – en mellanöka med färgstark historia från Möja.
  • Sjöfröken (ca 1880) – en välbevarad mellanöka från Möja, tidigare brukad som fiske- och lotsbåt.
  • Strömma – den enda kända bevarade piggjollen från skärgården.
  • Kofärjan (1923) – med originalstaket för kreaturstransport.
  • Flera sumpar, ökor, roddbåtar, motorsnipor, jullar och flatekor – alla med sina specifika användningsområden.

Motorskötbåt Fridhemmaren, byggd 1921 Hildor Hedelin, Svartsö. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Motorskötbåt Fridhemmaren, byggd 1921 Hildor Hedelin, Svartsö. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Båtarnas skick varierar, men alla är tydligt dokumenterade och flera har restaurerats eller byggts upp på nytt. Några används fortfarande aktivt i segling och roddtävlingar, såsom Strömmingsrodden i Vaxholm där långbåten Lillemor brukar delta.

Långbåt Alma, byggd 1898, Stegesunds Varv Vaxholm. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Långbåt Alma, byggd 1898, Stegesunds Varv Vaxholm. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Mellanöka Jeppe, byggd 1860, Harö. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Mellanöka Jeppe, byggd 1860, Harö. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Mellanöka Sjöfröken, byggd ca1880, troligen Möja. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Mellanöka Sjöfröken, byggd ca1880, troligen Möja. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Piggjolle Strömma, byggd ca 1890, Norra skärgården. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Piggjolle Strömma, byggd ca 1890, Norra skärgården. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Kofärjan Edsgarn, byggd 1939 Gustavsönernas Snickerifabrik, Håknäs, Vätö. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Kofärjan Edsgarn, byggd 1939 Gustavsönernas Snickerifabrik, Håknäs, Vätö. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Det båthistoriska värdet

Fjäderholmarna är en levande nod för den som vill förstå skärgårdens vardagsliv till sjöss – före motorvägar och pendelbåtar. Här bevaras och brukas båtar som rotts i isigt vatten, seglats i storm och burit hö, fisk, djur och människor mellan öar och fastland. Genom föreningens arbete med byggnadsteknik, riggar, segel, åror, fiskeredskap och berättelser får besökaren en unik inblick i den maritima allmogens liv och kunskap.

Att samlingarna både finns i museets skydd och vid bryggan i bruk gör platsen till ett levande båtmuseum – en sällsynt kombination.

Modell av vedjakt. Foto: Martin Prieto Beaulieu
Modell av vedjakt. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Så tar du dig dit

Fjäderholmarna trafikeras sommartid av flera rederier med avgångar från bland annat Slussen, Nybrokajen och Strandvägen. Resan tar cirka 30 minuter och går mellan maj och september. För fritidsbåtar finns gästhamn. Museet är skyltat från huvudbryggan – följ stigarna mot den östra viken.

Martin Prieto Beaulieu


Medlem i arbetslaget?

Vill man bidra eller engagera sig i föreningens arbete är arbetslaget på Fjäderholmarna en öppen och välkomnande ingång. Inga förkunskaper krävs – det enda som behövs är ett intresse för allmogebåtar och skärgårdskultur.

Medlemsavgiften i arbetslaget är 100 kr per år. Medlemmar erbjuds fria resor till Fjäderholmarna under säsong och kan delta i en rad spännande uppgifter: att vara museivärd, segla, renovera, bruka och underhålla båtar och samlingar.

Kontaktuppgifter finns på Arbetslaget i Stockholms webbplats – nya medlemmar hälsas varmt välkomna!