Carl Gustaf Pettersson 150 år – ett jubileum för en av Sveriges främsta båtkonstruktörer
CG Pettersson, Plurr, från 1905. Foto: Martin Prieto Beaulieu
CGP Pettersson, Vi tre, byggd i Liljeholmen 1907 på AB Gustaf Ericssons Automobilfabrik. Foto: Martin Prieto Beaulieu
CGP Pettersson, Vi tre, byggd i Liljeholmen 1907 på AB Gustaf Ericssons Automobilfabrik. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Bakgrund

År 2026 är det 150 år sedan Carl Gustaf Pettersson (1876–1953) föddes – en av Sveriges mest inflytelserika båtkonstruktörer. CGP ritade under sin livstid hundratals motor- och segelbåtar, varav många än idag bevaras, brukas och restaureras av entusiaster i hela landet. Hans arv är en central del av det svenska flytande kulturarvet.

CG Pettersson, Valkyrian, från 1910. Foto: Martin Prieto Beaulieu
CG Pettersson, Valkyrian, från 1910. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Syfte och mål

Båthistoriska Riksförbundet (BHRF) vill uppmärksamma detta jubileum genom att samordna och synliggöra ett rikstäckande firande tillsammans med medlemsföreningar och andra relevanta aktörer. Målet är att sprida kunskap om CGP:s livsverk, lyfta fram det bevarade kulturarvet och stimulera fortsatt vård, bruk och dokumentation av hans båtar.

CG Pettersson, Wiking X, från 1925. Foto: Martin Prieto Beaulieu
CG Pettersson, Wiking X, från 1925. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Planerade aktiviteter

Jubileumsåret 2026 kommer att fyllas av olika publika och dokumenterande insatser, exempelvis:

  • Utställningar vid museer och båtklubbar, inklusive tematiska visningar av Pettersson-båtar.
  • Föredrag och seminarier om CGP:s liv, verk och påverkan på båtkulturen.
  • Bok- och skriftutgivning med ny eller återutgiven litteratur om CGP och hans konstruktioner.
  • Träffar och eskadrar för Petterssonbåtar, exempelvis jubileumssamlingar i klassiska farvatten.
  • Digital dokumentation i form av artiklar, bildsamlingar och intervjuer.
  • Kartläggning av CGP:s båtar, som ett led i BHRF:s nationella översikt över det flytande kulturarvet. Syftet är att bedöma bevarandestatus, typologi och brukbarhet av kvarvarande Pettersson-båtar.
CG Pettersson, Arken, från 1926. Foto: Martin Prieto Beaulieu
CG Pettersson, Arken, från 1926. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Samverkan

BHRF genomför projektet i nära samarbete med medlemsföreningar som CGP-sällskapet, Motor Yacht Society (MYS), Veteranbåtsföreningen, Carlscrona Veteranbåtar, Heleneborgs båtklubb med flera, samt institutioner som Sjöhistoriska museet. Samarbetet är öppet för fler aktörer inom kulturarv, båtliv och museisektor.

Kontaktpersoner

För mer information och samverkansförslag:

  • Martin Prieto Beaulieu, styrelseledamot i BHRF – martin@beaulieu.se
  • Dan Thorell, ordförande i BHRF – ordforande@bhrf.se

Flera av BHRF:s medlemsorganisationer kommer att arrangera egna aktiviteter inom ramen för jubileet. För information om lokala eller organisationsspecifika program, kontakta gärna respektive förening direkt – exempelvis CGP-sällskapet, Motor Yacht Society (MYS), Veteranbåtsföreningen, Carlscrona Veteranbåtar eller Heleneborgs båtklubb.