Vision om träbåtsvarv i Göteborg

Ett nytt initiativ vill skapa en central samlingspunkt för bevarandet av Västsveriges klassiska båtar.

Vision för Marieholms träbåtsvarv. Montage med foto från Lantmäteriet.
Vision för Marieholms träbåtsvarv. Montage med foto från Lantmäteriet.

Att värna och vårda Västsveriges flotta av klassiska båtar genom att i Göteborg skapa ett varv som fungerar som en central samlingspunkt för bevarande och underhåll – med särskilt fokus på träbåtar. Så lyder Daniel Hedmans vision, som han hoppas snart kan bli verklighet.

Varvet är tänkt att fungera som ett kulturcentrum med en komplett uppsättning faciliteter: rymlig båthall och uppställningsplan, ett välutrustat snickeri, virkeslager samt specialiserade verkstäder för måleri, kapellmakeri, motorservice och elteknik.

 – Det ska vara en mötesplats för oss som är intresserade av träbåtar och kulturbåtar, där man kan få hjälp och även umgås. Man kan ha utbildningar, workshops och få ungdomar intresserade. Min målbild är en plats som Nya Djurgårdsvarvet eller kanske Pålsundet i Stockholm, säger Daniel Hedman.

Erfarenhet och bakgrund

Vision för Marieholms träbåtsvarv. Foto från Lantmäteriet.
Vision för Marieholms träbåtsvarv. Foto från Lantmäteriet.

Daniel Hedman, som själv är träbåtsägare, har tidigare varit aktiv i renoveringen av Gandul. Han arbetar med underhållet av träbåtarna hos Långedrags sjöscoutkår – bland annat en 10-huggare – samt hjälper till med skutan Mandalay, för att nämna några av hans åtaganden.

Tankarna på projektet väcktes när han passerade en stor lokal vid Marieholm på väg till och från sonens gymnasium SKF.

 – Jag och en kompis pratade lite om att man skulle haft den som lokal för vinteruppläggning och underhåll av båtar, men då tänkte vi främst på plastbåtar. Där fanns väldigt gott om kajplats, med stora ytor på land samt sjösättningsmöjligheter. Men när vi tog reda på mer hos kommunen så blev det en helt annan prisklass om man vill använda en fastighet för en ideell kulturverksamhet som kommunen kanske vill stödja. Kajen skulle också lämpa sig väl för kulturbåtar, jag kan se det framför mig, både större skutor som exempelvis skonaren Ingo men även mindre träbåtar hade passat fint där. Det är många lokaler på området där man kan rymma det mesta som hör till, såsom verkstad och båtförvaring. Min målbild är en plats som Pålsundet (Heleneborgs båtklubb) eller Nya Djurgårdsvarvet i Stockholm, en plats där man kan strosa runt och kika på fina båtar och ta en fika eventuellt. Detta kanske kommer ta väldigt lång tid, men man måste börja i någon ände helt enkelt.

Områdets historia och potential

Området har tidigare haft småbåts verksamhet och har i detaljplanen uttryckligen ett maritimt ändamål.
Området har tidigare haft småbåts verksamhet och har i detaljplanen uttryckligen ett maritimt ändamål.

Vad har lokalerna använts till tidigare?

 – De använde lokalen under byggandet av Marieholmstunneln. Detaljplanen ändras nu från Allmän mark till Verksamhetsmark och fastigheten ägs numera av kommunen. Området har tidigare haft småbåtsverksamhet och har i detaljplanen uttryckligen ett maritimt ändamål. Ett träbåtsvarv på fastigheten skulle verkligen komplettera den ideella fartygsföreningen Gullbergskajen som idag drivs ett par hundra meter västerut med liknande syfte, och det skulle även passa in i en framtida stadsbild där Marieholm är utbyggd i den planerade stadsutvecklingen.

Nuvarande läge

Fastigheten Göteborg Gamlestaden 27:5 består av 3 byggnader, en lagerlokal, en verkstadslokal och kontorslokaler. Till detta tillkommer ett antal yttre ytor som kan användas för arbete, uppställning och parkering. Foto: Marieholm Träbåtsvarv
Fastigheten Göteborg Gamlestaden 27:5 består av 3 byggnader, en lagerlokal, en verkstadslokal och kontorslokaler. Till detta tillkommer ett antal yttre ytor som kan användas för arbete, uppställning och parkering. Foto: Marieholm Träbåtsvarv

Hur långt har projektet kommit?

 – Just nu håller vi på att ta fram en formell framställan till Göteborgs kommun gällande den här fastigheten. Vi är i den första fasen med informationsinhämtning, och har skapat en ideell förening med en mycket kunnig styrelse som verkligen brinner för det här. Så nu fokuseras det på att planera samt bygga relationer med träbåtsägare och andra som är intresserade av att delta i föreningens verksamhet, samt ordna lämplig fastighet, som den vi hoppas på nu i Marieholm. Den första fasen skulle finansieras till stor del genom att erbjuda ytor för båtförvaring. Vi vill också få kontakt med lokala båtklubbar och andra ideella föreningar för att samarbeta och utbyta resurser. Potentiella samarbetspartner och intressenter som man kan samverka med här på västkusten är stort. Föreningar, båtbyggare, butiker, träbåtsentusiaster, sjöhistoriskt intresserade samt inte minst ungdomar, genom att vi här skulle kunna skapa intresse och entusiasm för att ta över arvet av Sveriges klassiska träbåtar!

En viktig förstärkning

Marieholms Träbåtsvarv. Foto är taget från sydöst. Foto: Google Streetview.
Marieholms Träbåtsvarv. Foto är taget från sydöst. Foto: Google Streetview.

Initiativet i Marieholm är välkommen och ligger i linje med andra maritima kulturcentrum som håller på att utvecklas runt om i landet, såsom Waldemarsviks Träbåtsförening, Carlscrona Veteranbåtar, Heleneborgs Båtklubb vid Pålsundet och Träbåtssällskapet Skeppsmyran i Stockholm. Båthistoriska Riksförbundet följer initiativet med stort intresse och hoppas kunna bistå vid behov – för det vore en viktig förstärkning för alla som arbetar med det flytande kulturarvet, och inte minst en resurs för Göteborgs kommun och dess invånare.

/Jessica Andersson

(Styrelseledamot, verksam i Västkustens Träbåtsföreningen)

Vision för Marieholms träbåtsvarv. Foto från Lantmäteriet.
Vision för Marieholms träbåtsvarv. Foto från Lantmäteriet.

Områdena har följande ungefärliga storlekar och tänkta användningsområde: 

A. Uppställningsplan – yta om ca 5200 m2 lämplig för uppställning av båtar. 

B. Parkering – ca 1300 m2 yta för parkering vid besök eller arbete på varvet. 

C. Arbetsyta – ca 1400 m2 yta för arbete. 

D. Kaj – ca 2400 m2 yta för arbete och transport. 

E. Kaj – ca 3800 m2 yta för promenader och rekreation. 

F. Uppställningshall – ca 2000 m2 lokal för underhåll och vinterförvaring av båtar. 

G. Verkstadshall – ca 1900 m2 lokal lämplig för verkstäder, maskinpark och lager. 

H. Föreningslokaler – ca 900 m2 för samlingslokaler, kontor, butik och kafé. 

I. Kajplatser för småbåtar – ca 7100 m2 yta för angöring och bryggor. 

J. Kajplatser för skepp (60 m) – ca 4000 m2 yta för angöring och bryggor. 

K. Sjösättningsyta – ca 1000 m2 kaj för sjösättning och upptagning.