
Under tre dagar i slutet av augusti samlades åtta klassiska 12-metersbåtar från hela Norden på Marstrand för årets upplaga av Marstrand 12 Metre Cup for Pelle Petterson Trophy. Regattan bjöd på historiska återseenden, eleganta manövrar och ett stycke levande seglingshistoria – med den nyrenoverade Princess Svanevit som särskild höjdpunkt. BHRF var självklart på plats för att bevittna denna unika seglingsfest.
Invigningen på Marstrandsfjorden
En svag vind på 5–7 m/s blåste över Marstrandsfjorden denna regniga men varma fredagsmorgon i slutet av augusti. Vid bryggan låg åtta glänsande klassiska 12-metersbåtar, alla utom en byggda före 1940 – en imponerande och majestätisk syn. Det var invigning av Marstrand 12 Metre Cup for Pelle Petterson Trophy.

12-metersklassen – skönhet och tradition
12-metersbåtar har i mångas ögon alltid varit de mest fascinerande kappseglingsbåtar som byggts. Deras otroliga skönhet har fascinerat seglare sedan 1907. Före debuten i America’s Cup 1958 – där de tävlade fram till 1987 – användes 12-metersbåtar i de olympiska spelen.
Båtarna i 12-metersklassen är oftast mellan 20 och 23 meter långa, med en masthöjd på cirka 26 meter, vanligen slupriggade. Omkring 15 stycken 12mR-segelbåtar från före andra världskriget, främst från Tyskland, Danmark, Norge, Finland och Sverige, har renoverats noggrant och kappseglar numera i norra Europa.

Marstrand som station för 12mR
”Här i norra Europa är det 3–4 tävlingar för 12-metersbåtar per säsong, med Marstrand inräknat, och detta var den sista tävlingen för året. Nästa år ska vi anordna VM här – något vi aldrig tidigare gjort. Det finns inga fler 12-metersseglingar i Sverige, så det var fantastiskt att kunna arrangera detta på västkusten och i Marstrand”, berättade Robert Sinclair från Göteborgs Seglarklubb, som tillsammans med Marstrands Segelsällskap arrangerade årets tävling.
Bakgrunden fanns i 12 Metre Yacht Club, grundad 2006 av Jan Slee, med uppdrag att främja den prestigefyllda 12-metersklassen. Idén var att skapa regionala ”stationer” för båtarna, vilket nu finns i New York, Kiel, Flensburg och Köpenhamn.
År 2010 samlades ett antal erfarna 12-metersseglare, däribland Pelle Petterson och Lars Unger, i Newport, USA, för det berömda evenemanget Return of the Legends. Inspirerade av kamratskapet i klassen återvände de till Sverige med ambitionen att förankra arvet på Marstrand. Vid ett möte i Göteborg 2011 tog Jan Slee officiellt 12 Metre Yacht Club Marstrand Station i bruk. Pelle Petterson utsågs samtidigt till stationsvärd, vilket markerade början på ett nytt kapitel i skandinavisk 12-metershistoria.
Marstrandstationen drivs under ledning av Göteborgs Seglarklubb (GSK), en klubb med djupa rötter i 12-metersklassen. Många av GSK:s medlemmar har varit nyckelpersoner i Sveriges America’s Cup-satsningar 1977 och 1980, då 12-metersbåten S-3 Sverige, designad och seglad av Pelle Petterson, tävlade. I klubbens flotta finns även den eleganta US-14 Northern Light, ritad av Olin Stephens 1938.

Northern European Fleet
”Northern European Fleet, som de kallar oss, har i mångas ögon de allra finaste klassiska 12-metersbåtarna”, förklarade Robert Sinclair.
Den första 12 Metre Cup på Marstrand seglades 2019 och den andra 2022. 2025 års upplaga samlade åtta båtar, något färre än de nio som deltog 2022. Bland årets deltagare märktes den nyrenoverade svenska Princess Svanevit, som deltog för första gången.
År 2019 hade mästerskapet delats mellan Marstrand och Skagen och benämnts Europamästerskap. För ett VM krävdes fler domare, vilket kommer bli nästa års utmaning. Totalt finns endast 12–15 klassiska 12mR i Norden, vilket gjorde deltagarantalet begränsat. Några båtar är USA-registrerade men hade svensk anknytning, som Northern Light, och andra som Vim är dansk/tyskägda men behöll äldre registreringar av nostalgiska skäl.
I USA finns fler moderna tolvor, särskilt på östkusten, men Baltic Fleet – eller Northern European Fleet – betraktas av många som de allra finaste. Mycket av engagemanget beror på Patrick Howaldt på Vim, vice president i Northern European Fleet, som varit central i att samla båtarna och organisera regattor.
Den ikoniska S-3 Sverige, ritad av Pelle Petterson för America’s Cup, ligger numera i närheten av Strömstad och ägs av en norrman som restaurerat henne till toppskick. Förhoppningen var att hon ska delta nästa år.

Princess Svanevit – tillbaka på kappseglingsbanan
På bryggan fanns Charlotte Hellman, ordförande i stiftelsen Princess Svanevit:
”Vi kom hit till Marstrand i torsdags med Svanevit, direkt från Gröna Varvet i Kungsviken. Svanevit var sedan ute och provseglade med sin nya besättning och det gick bra. Förrförra helgen var vi även med i tävlingen Tjörn runt och hade en verkligt fin upplevelse. Svanevit är klart långsammast i startfältet här idag bland de andra tolvorna, hon är en ”Regel 2:a” och den andra är designade efter ”Regel 3” som kom efter år 1933, vilket har med formen på undervattenskroppen att göra. Svanevit är den enda helt svenskbyggda tolvan, den enda med rorkult, och hon är också längst av dem alla – världens längsta tolva för att vara exakt.
De andra i startfältet är mycket mer erfarna seglare, vi tar inga risker utan tycker det är roligt att vara med för seglingens skull och att visa upp oss och vårt kulturarv. Vi har det halaste däcket eftersom det är lackat så fint, och det blir ännu halare i saltvatten har vi märkt! Jag tror inte Svanevit har seglat mot andra 12mR båtar sedan 1933, så detta blir en historisk helg. Skeppare är Gustaf Dyrssen, och vi seglar med 13 personer i besättningen, många av de andra är 16 stycken. Anders Lewander som till vardags arbetar på North Sails, bestämmer segelsättning utefter hur isobarerna på väderkartan ser ut, det är på den nivån vi är nu. Tätare linjer indikerar kraftigare vind.”

Seglingarna inleds
Fredagsmorgonen började med skepparmöte. Besättningarna återvände sedan till båtarna, förberedde segel, tog ner flaggstänger, lastade mat och vatten och samordnade sig. Trots småprat mellan båtarna märktes det att tävlingen togs på största allvar – koncentrationen var total.
Ribbåtar bogserade ut tolvorna en efter en, eftersom de flesta saknade motor. Väl ute på fjorden hissades seglen. Klockan 11.00 gick första starten och därmed var Marstrand 12 Metre Cup 2025 i gång. Under tre dagar fyllde eleganta tolvor Marstrandsfjorden, och helgen avslutades söndagen den 31 augusti.
/Jessica Andersson