Dan Thorell: Båthistoriska Riksförbundet (BHRF) första ordförandekonferens
BHRF:s ordförande Dan Thorell i samband med Ordförandekonferensen 2024. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Under en dag i oktober samlades företrädare för 17 av BHRF:s 26 medlemsföreningar för att genomföra förbundets första ordförandekonferens. Förbundet 25 års jubilerar i år (2024) vilket manifesterades med att konferensen antog en ”Plan för bevarande och utveckling av det flytande kulturarvet”. Planen syftar till att ange ramar och kriterier för BHRF:s verksamhet samt fastställa en långsiktig inriktning.

Utgångspunkten för konferensen var ett förslag till plan på utvecklingsaktiviteter som styrelsen arbetat fram. Underlaget diskuterades i såväl storgrupp som i mindre grupper. Som alltid när klassiska båtentusiaster träffas präglades diskussionerna av stor kunskap och blev under stundom mycket livliga. Konferensen enades slutligen om planens omfattning och om att inledningsvis ska fokusera på följande sex områden i planen.

En Båthistorisk mötesplats utvecklas där vi samlar gemensam information och underlättar interaktionen mellan medlemsföreningarna och deras medlemmar. Mötesplatsen ersätter inte på något sätt medlemsorganisationernas egna webbsidor, medlemstidningar m.m. men kan om så önskas länka till dessa. Externt underlättar mötesplatsen möjligheten till information och kunskap om det flytande kulturarvet till allmänheten.

Projektledare: Martin Prieto Beaulieu

Ett Nationellt båthistoriskt råd bestående av ordförande (eller deras ersättare) i BHRF medlemsorganisationer inrättas. Rådet ska fungera som en nationell referens och rådgivande till BHRF:s styrelse. Inom BHRF:s medlemsorganisationer finns expertis som kan nyttjas inom gemensamma projekt, remissberedningar m.fl. gemensamma intresseområden.

Projektledare: Dan Thorell

Klassificering och stöd: Förbättrade finansiella förutsättningar är den ena av två enskilt viktigaste åtgärderna för en framgångsrik bevarandestrategi den andra är tillgången till kompetens i hela landet. Konferensen enades avseende möjligheten till finansiellt stöd om att inleda ett projekt som ska driva frågan om en trestegsmodell:

  1. Ett skatteavdrag/ROT (upp till 75 000 kronor per år 2024 års taxering) införs för reparation, ombyggnad och tillbyggnads arbeten på fartyg byggda före (projektet tar fram förslag på ålderskriterier)
  2. Bidrag för kulturarvarbete i enlighet med förordning (2017:628) om statsbidrag till kulturarvsarbete och/eller sjöhistoriska museets restaureringsbidrag kan efter prövning tilldelas specifikt fartyg som uppfyller kriterier framtagna inom projektet.
  3. Kulturhistoriskt och synnerligen värdefulla fartyg som berättar om och hjälper oss att förstå samhällsutvecklingen samt människors livsvillkor och sjöfartens verksamhetsvillkor och utveckling och synsätt i olika tider. För att även kommande generationer ska kunna ta del av detta kulturarv bör dessa fartyg kunna skyddas enligt kulturmiljölagen, jmf Kulturmiljölagens bestämmelser avseende byggnadsminnen.

Projektledare: Fredrik Leijonhufvud

Projektledare: Dan Thorell

Medlems och verksamhetsutveckling: Föryngring och en mer jämlik könsfördelning är en viktig fråga för alla våra medlemsorganisationer. Konferensen var här eniga om att BHRF långsiktigt bör arbeta för att skapa regionala resurs- och kunskapscentra längs landets kuster och insjöar.

Projektledare:  Lars Leijon  inledningsvis

Finansiella förutsättningar för genomförandet av utvecklingsplanen: Konferensen konstaterade slutligen att framgångsrikt arbete med planen kräver insatser från såväl ideella, kommersiella som offentliga aktörer inte minst ekonomiskt för att möjliggöra att beslutad plan ska kunna genomföras. Projektet ska lämna förslag på hur en framtida finansiering ska kunna säkras och inkluderar också kontakter med organisationer, myndigheter och departement.

Projektgrupp: Dan Thorell och Axel Wenblad

Ni hittar planen som helhet på här.

Text: Dan Thorell, Ordförande BHRF